نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

عملیات بیت‌المقدس یک برد استراتژیک بود

 
 
 پایگاه مردمی ارتش::فرمانده هوانیروز در دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات بیت‌المقدس کارهایی انجام شد که تا به آن روز در هیچ جنگی صورت نگرفته بود هم برای ایران یک برد استراتژیک بود هم برای جهانیان غیر قابل باور، اصلا به ذهن دشمن هم نمی‌رسید که ما شبانه از رودخانه عبور کنیم.

امیر سرتیپ دوم خلبان جانباز" محمد کریم عابدی" از فرماندهان هوانیروز در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به رشادت‌های رزمندگان در دفاع مقدس اظهار داشت: رزمندگان ما در تمام عملیات ها سنگ تمام گذاشتند؛ اما در برخی عملیات‌ها حماسه‌هایی شگرف خلق کردند که یکی از آن‌ها عملیات بیت‌المقدس بود.

وی ادامه داد: در عملیات بیت‌المقدس کارهایی انجام شد که تا به آن روز در هیچ جنگی صورت نگرفته بود. این عملیات هم برای ایران یک برد استراتژیک بود هم برای جهانیان غیر قابل باور؛ اصلا به ذهن دشمن هم نمی رسید که ما شبانه از رودخانه عبور کنیم.

امیر عابدی اذعان کرد: تنها چیزی که در آن زمان خیلی مهم بود اتحاد بین نیروها و طراحی دقیق این عملیات بود که با آمدن شهید متوسلیان که در آن زمان در مریوان در حال خدمت بود و شهدایی چون شهید صیاد شیرازی، شهید شیرودی و شهید کاظمی به یک عملکرد قوی و اعتقادی رسیدیم و در نهایت خرمشهر را آزاد کردیم.

فرمانده هوانیروز در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بعد از عملیات بیت‌المقدس رزمندگان روحیه ای بالا گرفتند و دیگر برایشان نداشتن تجهیزات و کم بودن تعداد نیروها مهم نبود، تنها چیزی که برایشان اهمیت داشت، فرمایشات امام راحل و دستورات فرماندهان بود.

وی در پایان گفت: یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را به ویژه شهدای عملیات بیت‌المقدس را گرامی می‌داریم و با ادامه راه این شهدا، حقی که بر گردن ماست را ادا می کنیم.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

کاهش نرخ باروري و جمعيت اگرچه تاثير مهمي در اقتصاد، توليد و چرخه فعاليتهاي جامعه دارد اما بدون شک مشکل پنهاني که در اواخر دهه 90 بروز مي‌کند کمبود نيروي نظامي آماده براي حراست از مرزها و کيان کشور است. مقامات انتظامي مي‌گويند اگر روزي با کمبود سرباز مواجه شويم مدت خدمت وظيفه طولاني تر مي‌شود. از سوي ديگر برخي کارشناسان هم پيشنهاد حرفه‌اي و شغل محسوب شدن سربازي را مطرح مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولين زمزمه هاي کمبود سرباز و کاهش تعداد سربازان همزمان با اصلاح قانون خدمت وظيفه عمومي به گوش رسيد. قانوني که آبانماه سال 90 در مجلس شوراي اسلامي تصويب و براساس آن 36 ماده از قانون سابق اصلاح و 30 ماده نيز الحاقي شد. همزمان با اجراي اين قانون برخي از معافيت ها حذف و شرايط تعدادي از آنها نيز سخت تر شد. در آن زمان بود که همزمان با اعلام کاهش نرخ مواليد زمزمه هايي مبني بر کاهش سربازان شنيده شد. موضوعي که هيچگاه از سوي مسئولان ستادکل نيروهاي مسلح نه رد و نه تائيد شد. براساس آخرين آمارهاي اعلام شده سالانه نزديک به 400 هزار نفر در کشور به خدمت وظيفه عمومي اعزام مي شوند و نزديک به 10 درصد جمعيت نيروهاي اعزام شده نيز تاقبل از تغيير قانون معافيت پزشکي و کفالت دريافت مي کردند. اين در صورتي است که با کاهش ميزان مواليد در اواسط دهه 70 و 80 ميزان اعزام مشمولان به خدمت وظيفه عمومي کاهش پيدا کرده است.سرهنگ واعظي نژاد معاون امور معافيت ها و کفالت سازمان وظيفه عمومي در اين باره به مهر مي گويد:قانون خدمت وظيفه پس از 27 سال داراي تغييرات اساسي شد. آخرين بار اين قانون در سال 1363 اصلاح و بازنگري شده بود. قانوني که در آبانماه سال 90 در مجلس شوراي اسلامي تصويب و براساس آن 36 ماده از قانون سابق اصلاح و 30 ماده نيز الحاقي شد. اگرچه برخي معافيتها حذف يا شرايط آن سخت تر شده است اما در برخي موارد مانند ايثارگران و مددجويان شاهد افزايش معافيت هستيم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

شايد تا به امروز تصور مي‌کرديد که فرقي نمي‌کند که کارکترها فارسي باشند يا انگليسي، هر کارکتر يک فضاي مشخص را اشغال مي‌کند. احتمالاً متوجه شده‌ايد که محدوديت تعداد کارکترها در پيامک‌هاي فارسي تقريباً نصف کارکترها در پيامک‌هاي انگليسي است. حال اين پرسش مطرح مي‌شود که چرا کارکترهاي فارسي بيشتر از انگليسي فضا اشغال مي‌کنند؟

براي آزمايش اين موضوع يک فايل متني توسط نرم‌افزاري همچون Notepad ايجاد کنيد و در آن يک کارکتر انگليسي مانند a را وارد نماييد و فايل را سيو کنيد حجم اين فايل ۱ بايت خواهد بود. اين آزمايش را با يک کارکتر فارسي مانند «ب» تکرار کنيد؛ اين بار حجم فايل ۲ بايت خواهد بود. دليل اين موضوع چيست؟ چرا کارکترهاي فارسي فضاي بيشتري را نسبت به کارکترهاي انگليسي اشغال مي‌کنند؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

مدت‌ها است که از کاست‌ها قديمي براي ذخيره سازي اطلاعات استفاده نمي‌شود، تا چند سال پيش بهترين راه براي ذخيره حجم انبوهي از اطلاعات همين کاست‌ها بودند. اما کاست‌‌هاي مغناطيسي هنوز هم پر استفاده هستند. اين نوع از حافظه‌ها براي ذخيره حجم بسيار بالاي اطلاعات بکار گرفته مي‌شوند. در همين راستا سوني يک کاست ۱۸۵ ترابايتي معرفي کرده که در حوزه خود بي‌رقيب است.
سازمان‌ها و مراکزي که با اطلاعات سر و کار دارند براي تهيه نسخه پشتيبان از حجم بالاي اطلاعات به استفاده از کاست‌ها روي مي‌آورند. سرعت بازيابي اطلاعات در اين کاست‌هاي مغناطيسي پايين است و دسترسي تصادفي به اطلاعات در آن‌ها ميسر نيست. اين بدين معنا است که مثلا اگر بخواهيم به بخشي از اطلاعات که در نيمه کاست ضبط شده دسترسي داشته باشيد، بايد کل اطلاعات از ابتداي کاست تا آن بخش را بخوانيم تا به ديتاي مورد نظر خود برسيم. از اين رو اين نوع از حافظه‌ها معمولا تنها براي تهيه بک‌آپ از حجم بالاي اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

سوني اخيرا توانسته ظرفيت کاست‌ها را به ۱۸.۵ گيگابايت در هر اينچ مربع برساند که نزديک به ۵ برابر بيشتر از حافظه‌هاي کاست ساخت IBM در سال ۲۰۱۰ و ۷۴ برابر بيشتر از کاست‌هاي معمولي قبلي است.

به اين ترتيب در يک کاست به ابعاد کوچک قادر به ذخيره سازي ۱۸۵ ترابايت اطلاعات خواهيم بود. سوني هنوز اين فناوري را تجاري نکرده و آن را وارد بازار ننموده است، اما انتظار مي‌رود اين محصول در آينده نزديک توليد گردد و در ديتاسنترها مورد استفاده قرار گيرد.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

تکنولوژي يکي از اصلي‌ترين ارکان جامعه‌‌هاي مدرن است، جوامعي که با گذشت زمان سطح عمومي دانش در آن‌ها بالا مي‌رود و تعريف سواد در آن‌ها تغيير مي‌کند. چند سال پيش دانستن زبان انگليسي و آشنايي با نحوه کار با کامپيوترها بعنوان يک امتياز براي افراد محسوب مي‌شد درحاليکه در جامعه امروز ندانستن اين موضوعات کم‌سوادي است و دانستنشان از ملزومات موقعيت اجتماعي بهتر است.

تغيير سريع دنياي اطراف و ترکيب بيشتر و بيشتر دنياي واقعي با جهان صفر و يک‌ها، برگ برنده آينده را به دست کساني مي‌دهد که افسار دنياي ديجيتال را به دست بگيرند. فارغ از رشته تحصيلي، کدنويسي ابزار قدرتمند نسل آينده است. ابزاري که ديگر نه تنها مختص نردهاي کامپيوتري نخواهد بود بلکه هر کسي بنا به مقتضات رشته‌اش بايد از آن بهره ببرد. با استناد به اين واقعيت، کشورهاي توسعه يافته جهان در تلاش براي آموزش کدنويسي به سنين پايين‌تر هستند و دانشگاه را سال‌هاي استفاده از اين توانايي و نه يادگيري آن مي‌دانند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |


مهندسين ايراني هميشه در ميان برترين ها جاداشته اند و معمولا مي توانند به راحتي جوايز مسابقات مختلف را کسب کنند. طراحي خودرو يکي از زمينه هاي کاري است که در ميان جوانان ايراني علاقمندان بسياري دارد و چند ماه يکبار طرحي از ميان کارهاي مهندسين ايراني در جشنواره هاي مختلف برگزيده مي شود.
"خودروي کوسه" طرحي متفاوت و جالب است که چندي پيش توانست در تعدادي از مسابقات جهاني به عنوان طرح برگزيده انتخاب شود. اين خودرو توسط فردي به نام "امين عينکيان" طراحي شده است و حالت خاص و اسم منحصر به فردش همه را به وجد مي آورد.
اين خودرو قصد دارد استفاده بهينه اي از نيروي روبروي خودرو کند. بدنه خودرو به گونه اي ساخته خواهد شد که در جلوي آن سوراخي بزرگ براي ورود هوا وجود دارد ولي اين هواي به جاي بلند کردن خودرو از روي زمين يا گرفتن سرعت آن، از پشت خودرو خارج شده و سرعت آن را افزايش مي دهد.
همانطور که از نام اين خودرو برمي آيد، ايده اصلي از روي حرکت کوسه گرفته شده است و البته قابليت حرکت درون آب را نيز براي خودروي "کوسه" ايجاد نموده. اين طرح قرار است در آينده خودرويي دو نفره براي گردشگران باشد تا از رانندگي کردن در آب هم لذت کافي را ببرند. روي زمين هم اين خودرو سرعتي مانند برق دارد و مي تواند رکوردهاي سرعت را جابه جا کند.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

آيا تا کنون از خود پرسيده ايد هنگامي که آنلاين هستيد، چه ميزان اطلاعات درباره شما روي اينترنت قابل دسترسي است؟ اگر به اين موضوع مي انديشيد که در کمال امنيت در پست سيستم خود نشسته و در حال وب گردي هستيد، کاملا در اشتباهيد. print نسخه قابل چاپ

به گزارش گروه "رسانه‌هاي ديگر" خبرگزاري تسنيم، آيا تا کنون از خود پرسيده ايد هنگامي که آنلاين هستيد، چه ميزان اطلاعات درباره شما روي اينترنت قابل دسترسي است؟ اگر به اين موضوع مي انديشيد که در کمال امنيت در پست سيستم خود نشسته و در حال وب گردي هستيد، کاملا در اشتباهيد. بگذاريد به شما نشان دهيم چه اطلاعاتي از شما به سادگي در دسترس است.
شايد تا کنون بارها و بارها در خصوص زمينه هاي افشا شدن و سرقت اطلاعات در فضاي سايبري شنيده باشيد و هشدارهاي بسياري درباره نگهداري از اطلاعات بر اينترنت به شما داده شده باشد. برخي از کاربران اين هشدارها را جدي مي گيرند و برخي ديگر خير.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

اگر چه بسياري از مرورگرها قابليتي براي مقابله با ردگيري فعاليت هاي کاربران از سوي وب سايت ها را در بر دارند، اما به تازگي افزونه‌اي نيز براي تکميل اين قابليت طراحي شده است.
با توجه به اينکه برخي وب سايت‌ها و شرکت‌هاي تبليغاتي آنلاين مي‌توانند امکانات مقابله با ردگيري مرورگرها را نيز دور بزنند و اطلاعات شخصي کاربران را بدون اجازه آنها جمع آوري کنند، بنياد Electronic Frontier در آمريکا افزونه اي را براي استفاده در مرورگرهاي کروم و فايرفاکس طراحي کرده که با تجزيه و تحليل سايت ها متوجه ماهيت فعاليت آنها شده و جلوي نقض حريم شخصي کاربران را مي گيرد.

در صورتي که سايتي فعاليت تبليغاتي مضر داشته باشد و داده‌هاي شخصي افراد را بدون رضايت و هشدار قبلي جمع آوري کند، اين افزونه جلوي فعاليت آن را مي‌گيرد. البته اين افزونه هرگز به طور خودکار آگهي‌ها را بلوکه نمي‌کند و تصميم گيري نهايي در اين مورد بر عهده کاربر است.

امکان تهيه ليست سفيد و سياه از سايت‌هاي سالم و مخرب، از جمله ديگر امکانات افزونه ياد شده است. اين افزونه کماکان در دست بررسي و آزمايش است و نسخه نهايي آن آماده نشده است.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

John McAfee، موسس کمپاني مک آفي و آنتي ويروس معروف اين کمپاني، اعلام کرده که با ارائه نرم افزار گفتگوي اينترنتي Chadder قصد دارد تا محيطي ايمن و رمز نگاري شده براي کاربران در سطح اينترنت ايجاد کند و کسي نتواند پابرهنه به داخل گفتگوي آن ها بپرد! گفته مي شود Chadder به قدري ايمن است که حتي خود کمپاني سازنده هم نمي تواند پيغام ها را بخواند! Chadder حاصل همکاري کمپاني جان مک آفي با نام Future Tense يک استارت آپ به نام Etransfr است و در طراحي آن سعي شده تا سادگي استفاده و سبک بودن آن رعايت شود. Chadder از کليد رمزنگاري عمومي (Public Key) براي غير قابل خواندن کردن اطلاعات استفاده مي کند و پيچيدگي هاي انتقال استاندارد هاي رمز نگاري به همراه هر پيغام را ندارد. پيغام در نرم افزار رمز نگاري شده و پس از رسيدن به مقصد رمز گشايي مي شود. اين نرم افزار در حال حاضر براي اندرويد و ويندوز فون در دسترس است و قرار است و نسخه iOS ان نيز مراحل تست را پشت سر مي گذارد.
خوشبختانه براي داشتن اين برنامه نيازي نيست جاي دوري برويد، زيرا نسخه اندرويدي اين نرم افزار در بخش دانلود سايت سخت افزار قرار داده شده که از بخش پيوست همين مطلب مي توانيد آن را دانلود کنيد.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

موضوع فيلترينگ در کشور ما از جمله مسايل داغي است که همچنان مخالفان و موافقان دو آتشه دارد. با آغاز به کار دولت يازدهم اما گويي پديده فيلترينگ و شيوه اجراي آن وارد مرحله جديدي شده است.

به هر تقدير دولتي‌ها در اقدامي هماهنگ هر کدام صفحه‌اي در شبکه‌هاي اجتماعي فيلتر شده ايجاد کردند و از آن طريق به اطلاع‌رساني، پاسخ و دريافت نظرات بخشي از کاربران حاضر در اين محيط پرداختند. اين موضوع حساسيت‌هاي طرف مقابل را نيز افزايش داد. به اين ترتيب موج جديدي از فيلترينگ و سخت‌گيري‌ها آغاز شد.
کار به جايي رسيد که رييس پليس کشور نيز از مسوولان حاضر در سايت‌هاي فيلتر شده (نقل به مضمون) خواست تا به گونه‌اي رفتار نکنند که براي مردم سوال ايجاد شود که آيا خود مسوولان که بايد الگو باشند به قوانين احترام نگذاشته و آنها را مي‌شکنند.
خارج از موضوع اختلاف نظر مسوولان دولتي با مسوولان قضايي و مجلسي در خصوص فيلترينگ و روش‌هاي اجراي آن، اين روزها شاهد يک مقوله جالب ديگر نيز در کشور هستيم و آن ازدياد قابل ملاحظه سايت‌هاي شناسنامه‌دار فروش فيلترشکن و VPN است.
جريان عرضه فيلترشکن‌ها تاکنون سوژه گزارش رسانه‌هاي زيادي شده که با تعجب چگونگي و چرايي فعاليت اين قبيل سايت‌ها را زير سوال برده‌اند.
به هر حال خوب يا بد ما در کشور و در شرايطي زندگي مي‌کنيم که هم به موجب قانون فيلتر مي‌کنيم و هم بنا بر دلايل بي‌پاسخي فيلترشکن مي‌فروشيم. لذا گويي در اين ميان سودهاي کلاني قرار است به جيب برخي اشخاص و شرکت‌ها سرازير شود که با فروش فيلترشکن و ‌VPN به کاربران روزهاي خوشي را سپري مي‌کنند.
فعلا که هر سرويسي که در کشور فراگير شده و بنا بر مصالحي فيلتر مي‌شود، بخش ديگري از کاربران را به سمت آشنايي و استفاده از فيلترشکن‌ها هدايت مي‌کند. از اين رو بايد ديد آيا مسوولان براي اين بخش از نتايج تصميمات خود يعني فيلتر کردن از يک سو و ايجاد بازار پرسود فروشندگان ابزار دور زدن قانون، تدابيري دارند يا نه؟

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

 
پليس فتا/ اين Malware توسط محققان شرکت ESET کشف شده است که براي آلوده کردن موبايل هاي اندرويدي و نيز براي انجام حملاتي مانند حملات Trojan ها طراحي شده است.
پس از آلودگي، Malware به SMS ها دسترسي پيدا مي کند و آنها را براي مخاطبان قرباني ارسال مي کند . از طريق Message سوالي مي فرستد مبني بر اينکه " آيا اين عکس متعلق به شماست؟" که حاوي يک لينک است و بلافاصله پس از اينکه مخاطب مي خواهد به سوال پاسخ دهد يک فايل مخرب دانلود و نصب مي شود و اطلاعات مخاطب را روي يک Remote Server آپلود مي کند، شماره تلفن را در يک سرويس ويژه SMS ثبت مي کند و نيز مي تواند تماس ها را بلاک کند.
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

  شرکت‌کنندگان در کنفرانس جهاني Netmundial در سائوپائولوي برزيل امنيت دنياي سايبر و جاسوسي از کاربران اينترنت را مهم‌ترين دغدغه‌هاي خود عنوان کردند.
به گزارش افتانا (پايگاه خبري امنيت فناوري اطلاعات)، تداوم دسترسي بدون تبعيض و برابر به اينترنت دغدغه مهم ديگري بود که در بين شرکت‌کنندگان در اين کنفرانس در مورد آينده جهان مجازي وجود داشت. هدف اصلي حضار آن بود که راه‌هاي مشترکي براي تضمين آينده اينترنت بيابند.
در جريان برگزاري اين کنفرانس که با حضور سياستمداران، دانشگاهيان، صاحبان مشاغل و چهره‌هاي برجسته دنياي فناوري مانند تيم برنرزلي همراه شد، نحوه صحيح مديريت اينترنت با توجه به افشاي برنامه‌هاي جاسوسي خطرناکي همچون پريسم نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
عده زيادي از شرکت‌کنندگان در اين کنفرانس تصريح کردند اعتماد عمومي به اينترنت به علت افشاي جاسوسي‌هاي دولت آمريکا تضعيف شده و اقداماتي از اين دست بايد متوقف شود. آنان از دولت‌هاي جهان خواستند تا براي حفظ حريم شخصي شهروندان خود در فضاي مجازي بيشتر تلاش کنند.
افزايش همکاري براي مقابله با جرائم سايبري و تهديدات موجود در فضاي ديجيتال ميان دولت‌ها، بخش خصوصي، جامعه مدني، دانشگاهيان و شرکت‌هاي فناوري نيز مورد تاکيد حضار قرار گرفت.
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |


  «پايتخت» نام مجموعه طنز تلويزيوني بسيار پرطرفدار در نوروز امسال و همچنين دو سال پيش است که حقيقتا بسياري از خانواده ها را پاي تلويزيون ها نشاند. اين مجموعه را مي توان يکي از برنامه هاي بسيار آموزنده دانست البته نه از آن دسته آموزنده هايي که مانند کتاب گوياي جملات فلسفي و شعارهاي زيبا سعي مي کنند جمله هاي تاثيرگذار را پشت هم رديف کرده و به زور آن ها را به بيننده القا کنند.
اين مجموعه تلاش کرد تا به شکلي نامحسوس، در قالب داستان و شخصيت هاي آن، اسرار يک زندگي باصفا و شيرين را براي مخاطبان بازگو کند. يکي از نقاط قوت و بسيار ارزنده پايتخت، به تصوير کشيدن يک رابطه زناشويي موفق و قدرتمند است. در رسانه اي که از رابطه زن و شوهر چيزي جز جنگ و جدل هاي اعصاب خردکن، خيانت و مخفي کاري هاي پي در پي، چه در مجموعه هاي طنز و چه در مجموعه هاي جدي، چيز ديگري نشان داده نمي شود رابطه «هما» و «نقي» رابطه دل نشيني است نه به سبک خاص مجموعه«خانه سبز» و «همسران» يا بسياري از فيلم هاي سينمايي بلکه به شکل رابطه اي کاملا زميني، واقعي و معمولي.
اين رابطه، الگوي باورپذير براي خانواده هاي معمولي ايراني است که با وجود سختي هاي زندگي، مي خواهند عشقشان را پايدار نگه دارند. «هما» و «نقي» نه زندگي آن چناني دارند و نه امکاناتي خاص، نه در شهر بزرگي زندگي مي کنند و نه اقوام گردن کلفتي دارند و نه خودشان آدم هاي خاصي هستند آن ها آدم هايي کاملا «معمولي» هستند که زندگي خوشي را در کنار هم ساخته اند. اما رازهاي موفقيت اين رابطه خوشايند و پايدار چيست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

  بر اساس مطالعه جديد، بزها بسيار باهوش‌تر از آن هستند که در نگاه اول به نظر مي‌رسند.
بزها ياد مي‌گيرند که مسئوليت‌هاي پيچيده را به سرعت حل کنند و مي‌توانند چگونگي اجراي آن را دست کم 10 ماه به ياد داشته باشند. اين موضوع توانايي قابل‌توجه آن‌ها در سازگاري با محيط‌هاي خشن را توضيح مي‌دهد.
در اين مطالعه، دانشمندان دانشگاه کوئين مري لندن به گروهي از بزها آموزش دادند تا غذا را با استفاده از مجموعه‌اي از گام‌ها از يک جعبه بازيابي کنند. آن‌ها نخست اهرم را با دهان‌هايشان مي‌کشيدند و سپس آن را براي آزادسازي جايزه بلند مي‌کردند.
توانايي بزها براي به يادآوردن اين مسئوليت پس از يک ماه و مجددا پس از 10 ماه آزمايش شد. آن‌ها اين مسئوليت را ظرف 12 آزمايش ياد گرفتند و در کمتر از دو دقيقه چالش مزبور را به ياد مي‌آوردند.

دکتر الودي بريفر، يکي از نويسندگان ارشد اين مقاله که هم‌اکنون در موسسه ETH زوريخ مشغول به کار است، در اين باره گفت: سرعتي که با آن بزها مسئوليت را پس از 10 ماه تکميل کردند، در مقايسه با مدت زماني که طول کشيد آن‌ها مسئوليت را ياد بگيرند، نشان‌دهنده حافظه بلندمدت اين حيوانات است. پيش از جلسه يادگيري، تعدادي از بزها داراي شانس نگاه‌کردن به بز ديگر براي اجراي مسئوليت بودند.

بريفر در اين باره گفت: ما دريافتيم بزهايي که داراي چنين شانسي نبودند، درست به اندازه بزهايي که اين نمايش را مي‌ديدند، در يادگيري سريع عمل کردند. چنين موضوعي نشان مي‌دهد آن‌ها ترجيح مي‌دهند به تنهايي و نه با نگاه‌کردن به ديگران ياد بگيرند.

اين نخستين باري است که دانشمندان علاقه‌مند به بررسي چگونگي يادگيري انجام مسئوليت‌هاي شناختي فيزيکي پيچيده توسط بزها هستند. چنين واقعيتي دليل سازگاري اين حيوانات با محيط‌هاي خشن و توانايي خوب آن‌ها در جستجوي گياهان در محيط وحش را توضيح مي‌دهد.

به گفته دانشمندان، نتايج حاصله همچنين سوءتفاهم عمومي دال بر اين که بزها حيوانات باهوشي نيستند و يا به عبارتي خنگ هستند، را به چالش مي‌کشد.

جزئيات اين مطالعه در مجله Frontiers in Zoology منتشر شد.
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

فارس/ رئيس جمهوري ترکمنستان طي فرماني ارائه بنزين رايگان به شهروندان اين کشور از نيمه دوم سال جاري ميلادي را لغو کرد.

تلويزيون ملي ترکمنستان روز سه‌‏شنبه در برنامه خبري «وطن» ضمن تائيد خبر توقف طرح سهميه بنزين رايگان تصريح کرد: اين اقدام دولت در راستاي توسعه اقتصاد ملي ترکمنستان و مصرف بهينه فراورده‏‌هاي نفتي در بازار داخلي اين کشور اتخاذ شده است.لازم به ذکر است که پيش از اين دولت ترکمنستان به شهرونداني که داراي خودرو بودند، ماهانه 120 ليتر بنزين به صورت رايگان اختصاص مي‏‌داد.

اين در حالي است که دولت ترکمنستان هم ‏اکنون هر ليتر بنزين را 22 سنت به شهروندان خود ارائه مي‏‌دهد.از سوي ديگر مردم ترکمنستان که جميعت آن بالغ بر 6 ميليون نفر است، هم ‏اکنون از سهميه گاز طبيعي، برق و آب آشاميدني رايگان نيز برخوردار هستند.ترکمنستان از نظر فراورده‌‏هاي نفتي خودکفا است و گاز طبيعي و بخشي از نفت خام و نيز فراورده‌‏هاي نفتي و پتروشيمي خود را به کشورهاي خارجي از جمله ايران صادر مي‏‌کند.
 
قابل توجه اونایی که همش قیمت بنزین رو با ترکیه مقایسه می کنند!
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

 امروزه بيش از 98 درصد مقالات علمي دنيا به زبان انگليسي منتشر مي شوند، اما هميشه وضع به اين منوال نبوده است. تا پيش از قرن هفدهم ميلادي تنها از يک زبان به عنوان زبان علم در اروپا استفاده مي شد: لاتين. اما به تدريج گروهي از دانشمندان مانند گاليله، نيوتن و ديگران از زبان لاتين فاصله گرفتند و شروع به نوشتن مقالات علمي به زبان مادري خود کردند. بخشي از اين کار به اين دليل بود که نتايج کارهايشان را براي همگان دسترس پذيرتر کنند و بخشي نيز در واکنش به جنبش پروتستان و قدرت رو به زوال کليساي کاتوليک بود. از آن جايي که محققان نگران بودند مبادا فقدان يک زبان عمومي منجر به کاهش سرعت پيشرفت علمي شود، در ميانه هاي قرن نوزدهم بر استفاده از سه زبان اصلي توافق کردند:«فرانسوي، انگليسي و آلماني». اما زبان آلماني نتوانست موقعيت برتر خود را براي مدت زيادي حفظ کند. پس از جنگ جهاني اول، محققان کشورهاي پيروز (آمريکا، انگلستان، فرانسه و بلژيک) که بخش اعظم سازمان هاي علمي را تشکيل مي دادند، دشمنان قديمي خود (دانشمندان آلماني) را بيرون انداختند . ضربه ديگر نيز در سال 1933 به زبان آلماني وارد شد؛ زماني که دولت نازي آلمان يک پنجم استادان فيزيک و يک هشتم اساتيد زيست شناسي دانشگاه هاي خود را به دلايل فرهنگي و سياسي بيرون کرد. بخش عمده اين دانشمندان نيز آلمان را به مقصد آمريکا و انگلستان ترک کردند و در آن جا به انتشار مقالاتي به زبان انگليسي پرداختند.
اگر چه پس از اين دوران گرايش عمومي به سوي زبان انگليسي به عنوان زبان جهان بود اما اين تغيير چندين دهه طول کشيد. يکي از موانعي که در اين ميان وجود داشت جنگ سرد بود . طي دهه 1950 و 1960ميلادي، بيشتر مقالات علمي به زبان هاي انگليسي يا روسي منتشر مي شد. اما در دهه 1970 و با زوال امپراتوري شوروي، استفاده از زبان روسي نيز رو به افول نهاد. در اواسط دهه 1990 ميلادي، 96درصد مقالات علمي دنيا به زبان انگليسي نوشته مي شد روندي که از آن زمان تاکنون نيز اندکي رشد داشته است.

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |


اينترنت مانند مزرعه‌اي براي پرورش کلاهبرداران سايبري است. کلاهبرداراني که تلاش مي‌کنند در اين فضا به اطلاعات شخصي ديگران دست پيدا کنند تا از اين راه با اخاذي از قربانيان و يا سرقت اطلاعات حساب بانکي آن‌ها پول هنگفتي به جيب بزنند.


جلوگيري از ورود کلاهبردارن به حريم‌خصوصي و درز اطلاعات شخصي کا‌ر آن چنان دشواري نيست بلکه با داشتن اطلاعات و کسب آگاهي به راحتي مي‌توان از دام آن‌ها در امان ماند. اما بايد مراقب باشيد چون آن‌ها با ترفندهاي مختلف سعي مي‌کنند تا شما را با ارسال يک پيام جعلي وسوسه کرده و به دام اندازند.

اينترنت مانند مزرعه‌اي براي پرورش کلاهبرداران سايبري است. کلاهبرداراني که تلاش مي‌کنند در اين فضا به اطلاعات شخصي ديگران دست پيدا کنند تا از اين راه با اخاذي از قربانيان و يا سرقت اطلاعات حساب بانکي آن‌ها پول هنگفتي به جيب بزنند که آن‌ها براي کلاهبرداري اغلب به وسيله حملات فيشينگ در ايميل‌ها يا شبکه‌هاي اجتماعي و يا سايت‌هاي مخرب دست به اين کار مي‌زنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

صفاي خانه‌هاي قديمي براي نسلي که آن خانه‌ها را به ياد دارند هميشه خاطره‌ انگيز است؛ خانه‌هايي که بوي کاه‌گل آب خورده و گل‌هاي باغچه در عصرهاي بهار و تابستان روح آدمي را به پرواز در مي آورد و خستگي يک روز پرکار را از جان به در مي‌برد؛ معماري روح افزايي که انسان در آن هم احساس آرامش داشت و هم حس امنيت.


امّا امروز ديگر آن خانه‌ها به خاطره تبديل شده اند و به جاي هر کدام از آن‌ها برج‌هايي با اتاق‌هاي قوطي کبريتي سبز شده است که حکم سر پناهي را دارد که در واقع انسان را فقط از گرما و سرما و باد و باران، آن هم با هزينه ايي کمر شکن در امان مي‌دارد؛ خانه هايي که نه به روح، نه به روان و نه حتي به باور هاي سنتي و مذهبي انسان کاري دارد .

سوغات معماري بشر متمدن غربي؟! براي انسان سنت گراي شرقي چيزي جز خرد شدن روان او زير ستون هاي سر به فلک کشيده و بر باد رفتن آداب و سنت‌هاي چند صد ساله اش بر بلنداي سازه هاي نوين به همراه نداشته است.

خانه هاي قديمي مان يادش بخير، از در، که مي‌خواستي وارد شوي راه‌روي داشت به اسم دهليز ، که با يک زاويه در انتهاي آن جلوي ديد هر انساني را به حريم خانه هايمان مي‌گرفت بر عکس خانه هاي امروزي که گاه با باز کردن در، تا انتهاي اتاق خواب به راحتي در رصد رهگذران قرار مي‌گيرد.
از دهليز که مي‌گذشتي به حياتي مي‌رسيدي که فضايش بهشت کوچکي را متصور مي‌کرد، و انسان با لم دادن روي تخت کنار حوض با خود فکر مي‌کرد آيا آرامشي به اين پايه براي ملوک هست ؟ و از عمق وجود فرياد ميزد "اين المولوک" تا آرامش را در سايه سادگي احساس کنند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

کي‌لاگرها ( Keyloggers ) ، به نرم‌ افزارهايي گفته مي‌شود که کليدهاي فشرده‌ شده بر روي صفحه کليد را ذخيره مي‌کنند به صورتي که مي‌توان از آن ، اطلاعات تايپ شدهٔ کاربران از قبيل رمزهاي عبور آن‌ها را سرقت کرد . از کي‌لاگرها مي‌توان براي يافتن منابع اشکالات استفاده کرد و نحوه ارتباط کاربران و سيستم و نحوه انجام کار و پيشرفت آن را در بعضي کارهاي اداري مورد بررسي قرار داد . کي‌لاگرها بطور گسترده در اينترنت در دسترس هستند . کي‌لاگر‌ها معمولا توسط بدافزار نصب مي‌شوند ولي هر کسي که قصد کنترل استفاده ديگران از کامپيوتر را داشته باشد ( مثلا والدين براي کنترل فرزندان يا کارفرما‌ها براي کنترل کارمندان ) از آن استفاده کند . کي‌لاگر‌هاي سخت‌افزاري براي استفاده در ادارات مناسب هستند .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 


به جنگل هاي شمال که مي رويد، جايي در نواحي سواحل آستارا و حتي در ارتفاعات ميانبند و در گوشه و کنار کلاردشت با رنگ آميزي حيرت انگيزي مواجه مي شويد که جنگل را به مناظري زيبا و چشم نواز تبديل کرده. درختاني با رنگ هاي نارنجي، زرد پررنگ، قرمز درخشان، قهوه اي، سبز سير که نگاه هر رهگذري را مجذوب مي کند.
شايد اگر از محلي ها درباره اين درخت بپرسيد هر کدام چيزي از عجايب آن را براي شما تعريف کنند. حتما از زبان افراد محلي مي شنويد که در گذشته از چوب اين درخت براي سوزاندن استفاده مي کردند چون اين درخت چوبي بسيار ديرسوز و پايدار دارد. آن هايي هم که از داروهاي گياهي سررشته دارند ممکن است به شما درباره خواص ميوه، برگ ها و پوست درخت چيزهايي بگويند. اگر طرف شما بچه هاي روستاهاي اطراف باشند احتمالا به شما مي گويند که در تنه اين درخت هيچ ميخي فرو نمي رود. تمام اين اطلاعات درست است.



ادامه مطلب...

.: Weblog Themes By LoxBlog :.