"قد بز نمي فهمد" را فراموش کنيد

 

  بر اساس مطالعه جديد، بزها بسيار باهوش‌تر از آن هستند که در نگاه اول به نظر مي‌رسند.
بزها ياد مي‌گيرند که مسئوليت‌هاي پيچيده را به سرعت حل کنند و مي‌توانند چگونگي اجراي آن را دست کم 10 ماه به ياد داشته باشند. اين موضوع توانايي قابل‌توجه آن‌ها در سازگاري با محيط‌هاي خشن را توضيح مي‌دهد.
در اين مطالعه، دانشمندان دانشگاه کوئين مري لندن به گروهي از بزها آموزش دادند تا غذا را با استفاده از مجموعه‌اي از گام‌ها از يک جعبه بازيابي کنند. آن‌ها نخست اهرم را با دهان‌هايشان مي‌کشيدند و سپس آن را براي آزادسازي جايزه بلند مي‌کردند.
توانايي بزها براي به يادآوردن اين مسئوليت پس از يک ماه و مجددا پس از 10 ماه آزمايش شد. آن‌ها اين مسئوليت را ظرف 12 آزمايش ياد گرفتند و در کمتر از دو دقيقه چالش مزبور را به ياد مي‌آوردند.

دکتر الودي بريفر، يکي از نويسندگان ارشد اين مقاله که هم‌اکنون در موسسه ETH زوريخ مشغول به کار است، در اين باره گفت: سرعتي که با آن بزها مسئوليت را پس از 10 ماه تکميل کردند، در مقايسه با مدت زماني که طول کشيد آن‌ها مسئوليت را ياد بگيرند، نشان‌دهنده حافظه بلندمدت اين حيوانات است. پيش از جلسه يادگيري، تعدادي از بزها داراي شانس نگاه‌کردن به بز ديگر براي اجراي مسئوليت بودند.

بريفر در اين باره گفت: ما دريافتيم بزهايي که داراي چنين شانسي نبودند، درست به اندازه بزهايي که اين نمايش را مي‌ديدند، در يادگيري سريع عمل کردند. چنين موضوعي نشان مي‌دهد آن‌ها ترجيح مي‌دهند به تنهايي و نه با نگاه‌کردن به ديگران ياد بگيرند.

اين نخستين باري است که دانشمندان علاقه‌مند به بررسي چگونگي يادگيري انجام مسئوليت‌هاي شناختي فيزيکي پيچيده توسط بزها هستند. چنين واقعيتي دليل سازگاري اين حيوانات با محيط‌هاي خشن و توانايي خوب آن‌ها در جستجوي گياهان در محيط وحش را توضيح مي‌دهد.

به گفته دانشمندان، نتايج حاصله همچنين سوءتفاهم عمومي دال بر اين که بزها حيوانات باهوشي نيستند و يا به عبارتي خنگ هستند، را به چالش مي‌کشد.

جزئيات اين مطالعه در مجله Frontiers in Zoology منتشر شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:30 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.