نوشته شده در تاريخ شنبه 30 بهمن 1395برچسب:, توسط valeh |

«گاپ» يكي از بزرگ ترين طرح هاي عمراني و توسعه اي در خاورميانه است كه در دهه هاي گذشته در جنوب شرق تركيه اجرايي شد. در ابتدا بنا بود اين طرح 30 ميليارد مترمكعب از آب دجله و فرات را از طريق 22 سد در خاك تركيه ذخيره كند؛ اما در ادامه و با ساخت سد «آتاتورك» كه به تنهايي قابليت ذخيره بيش از 30 ميليارد متر مكعب آب را داشت، ابعاد جديدي از طرح ويرانگر تركيه نمايان شد.

دو رود بزرگ و تاريخي دجله و فرات كه در سال هاي نه چندان دور، شريان حياتي توسعه و تداوم حيات در كشورهاي تركيه، سوريه، عراق و جنوب غرب ايران بودند، امروزه تحت تأثير توسعه لجام گسيخته اي كه در تركيه با نام پروژه «گاپ» دنبال مي شود، حجم قابل توجهي از منابع آب خود را از دست داده اند تا زندگي ميليون ها انسان و محيط زيست منطقه با چالشي جدي رو به رو شود.

به گزارش «تابناك»؛ كشور تركيه رسما از سال 1975 و در چهارچوب پروژه اي تحت عنوان آناتولي جنوب شرقي «گاپ»، طرح هاي عظيم سد سازي خود را روي سرشاخه هاي دجله و فرات آغاز كرد و با ساخت 22 سد، 19 نيروگاه برق آبي و 13 طرح بزرگ آبياري ضمن بهره برداري بيش از حد مجاز از منابع آب اين دو رود، دوران جديدي را در شكل گيري بحران هاي زيست محيطي در كشورهاي سوريه، عراق و ايران پايه گذاري كرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 بهمن 1395برچسب:, توسط valeh |
گردشگری و نقش کلیدی آن در توسعه اقتصادی
بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)‌، گردشگری پایدار، به آن دسته از توسعه گردشگری اطلاق می‌شود که با توجه به نیازهای گردشگران موجود و منطقه میزبان‌، ضمن حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی، در پی یافتن راه‌های مدیریت صحیح آنها درآینده است.


ادامه مطلب...

.: Weblog Themes By LoxBlog :.