نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

قرآن از نظر محتوا و بیان معارف الهی، معجزه است. شیوه سخن گفتن قرآن طوری است که با آنچه بشر، تا کنون شنیده و گفته، تفاوت زیاد دارد و زیبایی ظاهر و شیرینی بیان آن را هیچ کلامی ندارد.


 

چرا می‌گوییم قرآن معجزه است؟

 

باید معنا و حقیقت اعجاز و معجزه و شرایط آن ذکر شود تا ببینیم آیا این شرایط در قرآن موجود است. حقیقت اعجاز، جز این نیست که مدّعی نبوت، عمل خارق‌العاده را انجام دهد و دیگران را برای همانند آن دعوت کند، اما آنان از آوردن مانند آن عاجز و ناتوان باشند. (1) قیود و شرایط مذکور در قرآن مجید دیده می‌شود، یعنی پیامبر اسلام با معجزه قرآن، ادعای نبوت کرد و مردم را به هماوردی (تحدّی) فرا خواند تا جایی که حاضر شد، کافران تنها یک سوره بیاورند و از تمام جهانیان برای ساختن سوره کمک بگیرند. (2) چهارده قرن است که این ندا در گوش جهانیان طنین‌انداز است، ولی کسی نتوانسته است در صحنه مبارزه، گام بگذارد یا موفق شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |
برای طبیعت‌گردان و کوهنوردانی که چند روز متوالی دور از شهر و در طبیعت هستند، چادر زدن و استراحت در آن امری اجتناب‌ناپذیر است، اما در سال‌های اخیر به سبب قیمت بالای مراکز اقامتی، بسیاری از خانواده‌ها نیز در طول سفر اقدام به برپایی چادر می‌کنند.

 

چادر مسافرتی

 

چادر زدن اگر با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی همراه نباشد می تواند حوادث ناگوار و مشکلات بسیاری را برای مسافران و مردم محلی فراهم آورد.

انتخاب چادر: به طور کلی چادرها از نظر محل کاربرد و نوع استفاده به سه دسته کمپینگ، کوهنوردی و دیواره نوردی تقسیم می شوند.

چادرهای کوهنوردی و دیواره نوردی تخصصی است و مورد استفاده عموم نیست . چادرهای کمپینگ تنوع زیادی دارند و در ابعاد و اشکال متفاوتی ارائه می شوند. هنگام خرید چادر بهتر است از استحکام پارچه و سالم بودن تیرک ها و زیپ ها مطمئن شوید.

ابعاد چادرها گاه می تواند مشکل آفرین باشد، برای مثال چادرهای چهار نفره برای خوابیدن در کنار یکدیگر بدون هیچ فضای اضافی هستند. از آنجا که خانواده ‌ها معمولا با باروبنه زیاد سفر می کنند، نمی توانند در طول سفر احساس راحتی کنند. ارتفاع چادر هنگام خرید باید مدنظر باشد تا هنگام رفت و آمد و تعویض لباس مشکلی پیش نیاید.

کجا و چگونه چادر بزنیم: برای انتخاب محل چادر باید زمینی انتخاب شود که کاملا مسطح بوده و از هر گونه سنگ و بوته پاک باشد و مرطوب نبودن خاک مدنظر قرار گیرد.

بیشتر چادرهای جدید دارای کف یک تکه هستند که در اطراف آن حلقه یا بندهایی برای محکم کردن کفه به زمین (بند مهار چادر) تعبیه شده است. قبل از زدن تیرک ها بهتر است ابتدا چادر را روی زمین محکم کرده، طوری که کف چادر صاف و بدون هیچ چروکی باشد و سپس تیرک ها را نصب کرده و بندهای مهار را با میخ های مخصوص چادر به زمین متصل کنید

 

بهتر است مکان چادر در پناه باشد تا در هنگام باد و توفان کمترین آسیب به چادر وارد شود. چادرها باید دور از کناره راه ها، رودخانه ها و ساحل باشند تا از خطر احتمالی ریزش بهمن، سیل، تصادف و برخورد با امواج دریا اجتناب شود.

 

بیشتر چادرهای جدید دارای کف یک تکه هستند که در اطراف آن حلقه یا بندهایی برای محکم کردن کفه به زمین (بند مهار چادر) تعبیه شده است. قبل از زدن تیرک ها بهتر است ابتدا چادر را روی زمین محکم کرده، طوری که کف چادر صاف و بدون هیچ چروکی باشد و سپس تیرک ها را نصب کرده و بندهای مهار را با میخ های مخصوص چادر به زمین متصل کنید.

 

چند نکته ایمنی

ـ پوشش چادر قابل اشتعال است. از این رو هیچ گونه وسایل گرمایی و روشنایی در داخل چادر روشن نکنید.

ـ برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و گزنده و نفوذ سرما و باد و باران، بهتر است در چادر فقط هنگام ورود و خروج باز شود.

ـ چادر زدن تنها در کمپ ها مجاز است و در نقاط دیگر شهر مانند پارک ها و معابر عمومی جرم محسوب می شود.

ـ هنگام جمع کردن چادر مراقب باشید جسم تیز یا برنده ای سبب پارگی چادر نشود. هر گونه پارگی را قبل از بیشتر شدن سریع تعمیر کنید. استفاده از چسب پنچری ماشین گزینه مناسبی برای این کار است.

ـ هیچ گاه چادر را به حالت خیس جمع نکنید. این کار سبب پوسیدگی و بدبو شدن چادر می شود.

ـ فراموش نکنید چادر زمانی قابل استفاده است که دو اصل انتخاب محل مناسب و برپایی صحیح کامل رعایت شود.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

شگفتا! وقتی که بود نمی دیدم، وقتی می‌خواند نمی شنیدم...

وقتی دیدم که نبود... وقتی شنیدم که نخواند...!

چه غم انگیز است که وقتی چشمه ای سرد وزلال، در برابرت، می جوشد و می خواند و می نالد، تشنه آتش باشی و نه آب ...

و چشمه که خشکید،  چشمه از آن آتش که تو تشنه آن بودی بخار شد و به هوا رفت، و آتش، کویر را تافت و در خود گداخت و از زمین آتش روئید و از آسمان بارید

تو تشنه آب گردی و نه تشنه آتش،  و بعد ِعمری گداختن از غم ِنبودن کسی که،  تا بود، از غم نبودن تو می‌گداخت.

و تو آموختی که آنچه دو روح خویشاوند را، در غربت این آسمان و زمین بی‌درد، دردمند میدارد و نیازمند بیتاب یکدیگر میسازد، دوست داشتن است.

و من در نگاه تو، ای خویشاوند بزرگ من، ای که در سیمایت هراس غربت پیدا بود و در ارتعاش پراضطراب سخنت، شوق فرار پدیدار دیدم که تو تبعیدی این زمینی!

و اکنون تو با مرگ رفته‌ای ومن اینجا تنها به این امید دم میزنم که با هر نفسی گامی به تو نزدیک تر می شوم...

و این زندگی من است.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |
       

 

 

طبيعت و زيبايي هاي آن همواره الهام بخش بشر براي خلق آثار بديع و تلطيف روح و روان او و مأمني براي فرار از هياهوي دنياي بيروني و دروني او بوده و هست، پس زيبا است اگر بتوانيم با شاخه اي گل و يا گلداني كوچك همواره بخشي از طبيعت را همراه خود داشته باشيم. آغاز سال جديد فرصت خوبي براي اين كار است.
گل در نگاه نخست
نتايج پژوهش پژوهشگران رفتارشناسي دانشگاه روگرز (Rutgers) در نيوجرسي آمريكا نشان مي دهد، ارتباط با طبيعت و لذت بردن از مناظر زيباي آن راهي ساده، اما مهم جهت كسب آرامش و تلطيف روح و روان آدمي است كه در اين بين كاشتن گل و گياه و يا دريافت هدايايي مانند گل مي تواند بيش از هر چيز شادي و طراوت را به انسان هديه دهد.

پژوهش ها نشان مي دهد خريدن گل، كاشتن گل و گياه و به طور كلي نگاه كردن به گل باعث برانگيخته شدن احساس شادي، آرامش و طراوت، مثبت انديشي و دوري از غم و اندوه مي شود.
پروفسور جنت هاويلند جونز- روانشناس- از دانشگاه روگرز مي گويد: «نكته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحي- رواني افراد آن است كه فرد با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زيباي آن مي تواند حالت روحي نامتعادل خود را تغيير داده و به حالت طبيعي بازگرداند؛ در واقع گل عاملي جهت تعديل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه كردن به گل عاملي جهت ايجاد يك اتصال عصبي مثبت در مغز است.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

تصمیم‌گیری بخش مهمّی از زندگی را تشکیل می‌‌دهد، ما هر روزه خود بارها مجبور به تصمیم‌گیری‌های کوچک و بزرگ هستیم. مانند: کجا برویم؟ چه بخوریم؟ چه لباسی را بخریم؟ با فلانی چگونه حرف بزنیم؟ به چه کسی رای بدهیم؟ هنگام عصبانیت چه بکنیم؟ چه شغلی، دوستی و یا همسری را انتخاب کنیم؟ و ... .


تصمیمات، زندگی ما را شکل می‌دهد، ما از طریق انتخاب‌ها و تصمیم‌هایمان قدرت می‌گیریم.


تصمیم‌گیری قضاوت و انتخاب بین دو یا چند چیز و یا راه حل است که هرکس در زندگی شخصی و محیط کار و اجتماع خود با هر مقام و مسوولیتی که باشد انجام می‌دهد و گاه می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. تصمیم‌گیری نشانه‌ی رشد و بلوغ و مسئولیت پذیری افراد است. تصمیم‌گیری درست و سنجیده موجب شادی و احساس موفقیت در فرد شده و سازگاری و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و این حالت نه تنها در تصمیم‌گیرنده، بلکه در اطرافیانش اثر مثبت گذاشته و بهداشت روانی فرد و اعضای خانواده را تامین می‌کند.

تصمیم‌گیری هنر و شاخص مهمی برای شناخت رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی و روانی افراد می‌باشد، کسانی که به چنین رشدی نرسیده باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که اجازه دهند دیگران برای آنان تصمیم‌گیری کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

روزی کشاورزی متوجّه شد ساعتش را در انبار علوفه گم کرده است.

ساعتی معمولی امّا با خاطره ای از گذشته و ارزشی عاطفی بود.

بعد از آن که در میان علوفه بسیار جستجو کرد و آن را نیافت از گروهی

 کودکان که در بیرون انبار مشغول بازی بودند مدد خواست و وعده داد که

هر کسی آن را پیدا کند جایزه ای دریافت نماید.

 

کودکان به محض این کهموضوع جایزه مطرح شد به درون انبار هجوم آوردند

و تمامی کپّه های علف و یونجه را گشتند امّا باز هم ساعت پیدا نشد.

کودکان از انبار بیرون رفتند و درست موقعی که کشاورز از ادامۀ جستجو نومید

 شده بود، پسرکی نزد او آمد و از وی خواست به او فرصتی دیگر بدهد..

کشاورز نگاهی به او انداخت و با خود اندیشید، "چرا که نه؟ به هر حال،

کودکی صادق به نظر میرسد."

پس کشاورز کودک را به تنهایی به درون انبار فرستاد.

بعد از اندکی کودک در حالی که ساعت را در دست داشت از انبار علوفه بیرون آمد. .

کشاورز از طرفی شادمان شد و از طرف دیگر متحیّر گشت که چگونه کامیابی

از آنِ این کودک شد..

پس پرسید، "چطور موفّق شدی در حالی که بقیه کودکان ناکام ماندند؟"

پسرک پاسخ داد، "من کار زیادی نکردم؛ روی زمین نشستم و در سکوت کامل

 گوش دادم تا صدای تیک تاک ساعت را شنیدم و در همان جهت حرکت کردم و آن را یافتم."

ذهن وقتی که در آرامش باشد بهتر از ذهنی که پر از مشغله است فکر میکند.

هر روز اجازه دهید ذهن شما اندکی آرامش یابد و در سکوت کامل قرار گیرد و

سپس ببینید چقدر با هوشیاری به شما کمک خواهد کرد زندگی خود را آنطور که

مایلید سر و سامان بخشید.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

هنرمند سوئدی Gunilla Klingberg تراکتوری را برای طراحی بر روی ماسه طراحی کرده است.

او با استفاده از این ماشین به راحتی الگوهای پیچیده و طرح های خلاقانه ی خود را بر روی

شن و ماسه های ساحل پیاده می کند.

هنر شن و ماسه  در نهایت با آب پاک می شود.

سایر طرح ها را می توانید از http://creativety.mihanblog.com مشاهده کنید.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:خلاقیت - فکر خلاق, توسط valeh |

مقدمه

آرامش زندگی در گرو برآوردن نیازهاست. نیازها به طور کلی به 5 گروه تقسیم می‌شوند:

  • نیازهای فیزیولوژیکی
  • نیاز به امنیت
  • نیازهای اجتماعی
  • نیاز به احترام
  • نیاز به خودیابی

که بترتیب نیازهای اولی نیازهای رده پایین و نیازهای آخری نیازهای رده بالا به حساب آمده و نیاز به خودیابی حد بالای نیازهاست.
برآورده شدن مناسب نیازها شرط لازم برای بوجود آمدن آمال و آرزوهاست. به عنوان مثال یک فرد گرسنه و آواره هرگز به فکر پرواز بر فراز کوهها نخواهد افتاد. بسیاری نیز معتقدند که خلاقیت در نیاز متولد می‌شود همانگونه که بسیاری از اختراعات بزرگ نه محصول تعریف مشکلی خاص بلکه برای برآورن نیازی خاص به وجود آمده‌اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

 چند وقت پیش یک ایرانی داخل بانک در منهتن نیویورک شد و یک بلیط از دستگاه گرفت.
وقتی شمارش از بلندگو اعلام شد بلند شد و پیش کارشناس بانک رفت و گفت که برای مدت دو هفته قصد سفر تجاری به اروپا را داره و به همین دلیل نیاز به یک وام فوری بمبلغ ۵۰۰۰ دلار داره.
کارشناس نگاهی به تیپ و لباس موجه مرد کرد و گفت که برای اعطای وام نیاز به قدری وثیقه و گارانتی داره.. و مرد هم سریع دستش را کرد توی جیبش و کلید ماشین فراری جدیدش را که دقیقا جلوی در بانک پارک کرده بود را به کارشناس داد و رئیس بانک هم پس از تطابق مشخصات مالک خودرو بالاخره با وام آقا موافقت کرد آنهم فقط برای دو هفته.
کارمند بانک هم سریع کلید ماشین گرانقیمت را گرفت وماشین به پارکینگ بانک در طبقه پائین انتقال داد.
خلاصه مرد بعد از دو هفته همانطور که قرار بود برگشت ۵۰۰۰ دلار + ۱۵٫۸۶دلار کارمزد وام رو پرداخت کرد.
کارشناس رو به مرد کرد و از قول رئیس بانک گفت :” از اینکه بانک ما رو انتخاب کردید متشکریم” و گفت ما چک کردیم ومعلوم شد که شما یک مولتی میلیونر هستید ولی فقط من یک سوال برام باقی مانده که با این همه ثروت چرا به خودتون زحمت دادین که ۵۰۰۰ دلار از ما وام گرفتید؟
ایرونی یه نگاهی به کارشناس بیچاره کرد و گفت: تو فقط به من بگو کجای نیویورک میتونم ماشین ۲۵۰٫۰۰۰ دلاری رو برای ۲ هفته با اطمینان خاطر و با فقط ۱۵٫۸۶ دلار پارک کنم؟!

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

 

بارها دیده شده و شنیده شده که در برخی همایشها و به تبع آن در بسیاری از وبلاگها گفته و نوشته شده که "دی سی" انتهای نام شهر واشینگتن دی سی به معنای "دیمون کل" یعنی پایتخت شیطان است!
البته شنیده شده که در همین رابطه تاکید شده تا همین اواخر خود امریکاییها (دقیقاً چه کسانی؟) می گفته اند "DC" یعنی "دیوید کپیتال" به معنای پایتخت داوود (ع)...
حالا از این که این "خود آمریکایی ها" چه کسانی بوده اند و و این فرمایشات را دقیقاً در کجا مطرح کرده اند ، در این سخنرانی ها و همایشها نامی به میان نیامده! اما در برخی از این سخنرانی ها گفته میشده که "ضمناً گفته میشود این دو حرف مخفف دو کلمه ی منطقه ی کلمبیا نیز هستند که احمقانه و غیر منطقی است..."
در مورد نام شهر و ایالت واشنگتن که با کوچکترین اطلاع از تاریخ ایالات متحده میتوان حدس زد این نام به یاد جرج واشینگتن (رهبر استقلال طلبان و اولین رئیس جمهور ایالات متحده) بر آن گذاشته شده.

اما دو کلمه ی "D و C" واقعاً به چرا بکار میروند ؟
دی سی انتهای نام شهر واشینگتن دی سی برای این ‌که شهر واشینگتن با خود ایالت واشینگتن اشتباه نشود همواره در انتهای نام آن می آید. دی سی در واقع مخفف لقب این ایالت است و واشنگتن دی سی یعنی "واشنگتن زیر مجموعه ی دی سی" که در اینجا منظور همان ایالت واشنگتن است.
برای روشن تر شدن موضوع ذکر این نکته ضروریست که حتی سایت رسمی این ایالت با آدرس www.dc.gov در دسترس است!

اما خود "دی سی" واقعاً مخفف چیست؟
دی سی به اختصار به منطقه ی کلمبیا (District of Columbia) اشاره دارد. این منطقه از امریکا زیر نظر کنگره امریکا و خارج از حاکمیت تمامی ۵۰ ایالت این کشور قرار دارد.

اما چرا منطقه ی کلمبیا؟
در این باره در مقاله ی واکاوی نمادگرایی در عمارت کنگره ایالات متحده، به تفصیل سخن رفته. بطور خلاصه در بالای کنگره ی ایالات متحده ی امریکا واقع در ناحیه ی کلمبیا مجسمه ای قرار داده شده به نام کلمبیا که به همین موضوع اشاره دارد :

اين پيکره تمثالي از خداي آمريکا و نمونه اي از تنديس اسطوره آمريکائيست. نام او کلمبيا است. کلمبیا الهه ی جنگ است. به همین سادگی!
ضمناً تصویری از کلمبیا هم در زیر این گنبد (در داخل ساختمان) مو جود است که آنرا در ادامه میبینید:


کلمبيا در حال بيرون راندن فرمانروايان ستمگر.

در پایان هم باید تاکید کرد کلمبیا به صورت Columbia نوشته میشود و نه بصورت Colombia که نام کشوریست در آمریکای جنوبی. ضمناً نامهای مشابه دیگر مثل نام دانشگاه معروف کلمبیا هم اشاره به همین Columbia دارد.
واقعاْ سرزدن چنین اشتباهاتی از کسانی که کباده ی تخصص در این زمینه ها را میکشند و در دانشگاههای معتبر کشور سخنرانی میکنند بعید است.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |

وقتی از هدفون استفاده می کنیم، پیش از هر چیز باید دقت کنیم هر کدام از آنها را در کدام گوش قرار می دهیم. حالا یک ایده جالب سبب می شود برای استفاده از هدفون های آینده نیاز به فکر کردن نداشته باشید. 
هدفون را در گوش قرار بدهید و آنها خودشان تشخیص می دهند در کدام گوش قرار گرفته اند و کانال های موسیقی استریو را بر اساس گوش چپ و راست تنظیم می کنند. این ایده با استفاده از یک سنسور Proximity تبدیل به واقعیت شده و هنگامی که هدفون را وارد گوش می کنید، جهت را تشخیص داده و کانال های صدا را بر اساس آن تنظیم می کند.
جالب تر اینجا است که این سنسور اضافه، کارهای هوشمندانه دیگری هم برایتان انجام می دهد. مثلا وقتی یکی از هدفون ها از گوش خارج می کنید، متوجه می شود و صدا را به حالت Mono در میاورد تا چیزی از موسیقی را از دست ندهید. این حالت برای وقتی که دو نفری با دوست تان موسیقی گوش می کنید هم کاربردی است. به شرطی که هر دو نفر هدفون را در یک طرف قرار بدهید. 
این ایده در آخر این ماه به صورت عملی به نمایش گذاشته می شود و می توانید امیدوار باشید در آینده هدفون هایی دارید که نشانه های L و R را ندارند و بدون دغدغه از آنها استفاده کنید.
 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:, توسط valeh |
یک افسر پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید سیا به کمک برنامه ماتریکس (Worldwide Attack Matrix)، رفیق حریری، جان گارانگ، ایلی حبیقه و برخی از چهره‌های سیاسی در آفریقا، آسیا و پاکستان را ترور کرد. این برنامه یک سناریوی امنیتی برای حذف هم‌پیمانانی است که اندکی با اهداف کاخ سفید فاصله گرفته‌اند.


ادامه مطلب...

.: Weblog Themes By LoxBlog :.