بروري اسكناس 20 سوموني (به كلمه بيست بر روي پول و تصویر ابن سينا) توجه كنيد:
فقط يادمان باشد چند سال ديگر نگوييم چرا ابن سينا را در دنيا تاجيك ميدانند
اين هم اسكناس 10 سوموني با عكس شيخ علي همدوني
اين متن هم از سايت كشور تاجيكستان است كه ذيلا آورده ام كه در آن فردوسي و عمر خيام و ابن سينا و.. را تاجيك ميداند.
The first Tajik state emerged in 892, providing independence from the
Arab Khalif. The development which began in the Samonid epoch, was
characterized by the restoration and fortification of war-ravaged cities and
greater attention to culture, art and architecture. Samanid state brought
to the world the most famous scientists and philosophers - Abu Ali ibn-Sina
( known in the west as Avicenna), Tajiks also venerate Firdausi, a poet and
composer of the Shah-nameh( Book of Kings), the Persian national epic, and
Omar Khayyam. In 1999 Tajikistan is going to celebrate 1100 anniversary of
the first Tajik State and we invite everyone to participate in this
tremendous event.
براي اطمينان به سايت زير مراجعه كنيد:
http://www.banknotes..com/tj.htm
محبّت از امور جایگزین ناپذیر است. چند وقت پیش یك نامهای را دریافت كردم که دختر خانمی نوشته بود، من غبطه میخورم به دختر خاله ام كه میبینم پدرش او را میبوسد. دوستش دارد، محبّتش میكند. امّا دریغ از یك بوسهای كه بابای ما به ما داشته باشد.
رسیدگی به همسر و فرزندان:
یكی از توصیههایی كه حضرت آیت الله بهجت (اعلی الله مقامه) داشتند این بود كه میفرمودند: به خانه كه میرسید كتابها را بگذارید پشت در ولی مواظب باشید که ندزدند! یعنی طوری نشود كه وقتی به خانه میروید، تازه بخواهید چیزی بنویسید و کتابی بخوانید و بند كتاب و كامپیوتر و ... بشوید؛ اشتباه است، دیگر الآن باید یك وقتی را بگذارید برای زن و فرزند و اهل خانه.
تنظیم برنامه:
عمرتان را به سه 8 ساعت تقسیم کنید: 8 ساعت كار و تلاش؛ كه كار و تلاش ماها درسخوندن و درس دادن است. در هر حال، 8 ساعت بیرون درست كارکردن است. 8 ساعت هم برای خواب و استراحت؛ و 8 ساعت هم برای لذتهای حلال، تفكر و عبادت، كارهای شخصی و...
روزی حضرت ایشان برنامه بنده را تقریر كرده و فرمودند: "شما سحر از خانه میآیی بیرون و به نماز و حرم میروی، و برمیگردی خانه و صبحانه می خوری و بعد سر درس و كار تا ظهر؛ ظهر هم نماز خوانده و برمیگردی منزل ناهار را میخوری؛ اگر وقت خواب باشد نیمساعت هم میخوابی، بعد دو مرتبه میروی بیرون سركار و درس تا غروب، غروب هم نماز را میخوانی." تازه بعدش ما میرفتیم كتابخانه و گاهی اوقات درسهای فوقالعاده میرفتیم، حدود ساعت 10 به خانه برمیگشتیم.
آیت الله بهجت (ره) میفرمودند كه "برای چی وقتی میآیی خانه و زن و بچّه میآیند دور و برتان، تازه كتاب باز میكنید و میگویید میخواهم اینها را كه صبح تا حالا خواندم مطالعه كنم؟ چون فردا میخواهم آن درس را مباحثه كنم؟ باید طوری برنامهریزی كنید كه وقت زن و بچّه ضایع نشود و به آن ها هم برسید. اهل خانواده هم حقوقی دارند. بالأخره زن و بچه و حتّی خود آدم نیازهایی دارد که اگر لذّتهای حلال نباشد همان عبادتش هم با نشاط نیست، درس خواندنش هم نشاط چندانی ندارد."
معمولاً امثال ماها كمتر به این امر توجه میكنیم، زن و بچّه را رها میكنیم به حال خودشان، و خودمان را مدیون اینها میكنیم. نباید غافل شد از این كه اگر پول کمتر باشد، زندگی می گذرد؛ ولی زن، دختر و پسر آدم، كمبود محبّت را از کجا جبران کنند؟ در خانه چه کسی را باید بزند و بگوید محبّت میخواهم؟ اگر مابه موقع و اندازه به زن و فرزندان محبّت ابراز نداریم، باید عوارض پس از آن را پذیرا باشیم. پول و امور مادی را می توان از خویشان، صندوق و یا کسی قرض گرفت، امّا محبّت را هیچ کس جز مرد و زن نسبت به فرزندان و مرد نسبت به همسر نمی تواند جبران کند. پس باید آدم مواظب باشد كه حق همسر و فرزندانش بخاطر این كه چیزی را کسب و یا جبران كند، ضایع نسازد. محبّت از امور جایگزین ناپذیر است. چند وقت پیش یك نامهای را دریافت كردم که دختر خانمی نوشته بود، من غبطه میخورم به دختر خاله ام كه میبینم پدرش او را میبوسد. دوستش دارد، محبّتش میكند. امّا دریغ از یك بوسهای كه بابای ما به ما داشته باشد. تنها حواس او به رفتار ما در منزل معطوف است. او همه ما را خسته کرده و پیوسته می گوید بکن! نکن!...
این چیزی بود كه ما از استاد گرامی حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) یاد گرفتیم كه باید نسبت به خانه و خانواده بسیار اهمیّت داد و مواظبت كرد كه حق بچهها بخاطر دیگران، یا كتاب و درس ضایع نشود.
------------------------------
گفتارهایی از مرتضی آقا تهرانی
در كتاب «اسرار معراج» اين حديث بسيار مهم و جالب و حيرتآور را مى خوانيم : در زمان رسول گرامى اسلام صلىاللهعليهوآله در شهر مدينه، شخصى بود بسيار ظاهر الصلاح، به طورى كه كسى در حق او در هيچ موردى، گمان سوء و ظن خلاف نداشت .
شايد بسيارى از مردم در برخورد با او از وى طلب دعا مىكردند، ولى او بدون توجه به ظاهر آراسته خويش، در بعضى از شبها به خانه مردم مدينه، دستبرد مىزد ! !
شبى براى دزدى از ديوار خانهاى بالا رفت، اثاث زيادى در آن خانه بود و در ميان خانه به غير از يك زن جوان تنها كسى نبود، عجيب خوشحال شد كه امشب علاوه بر به چنگ آوردن مال فراوان، در رختخواب عيش و عشرت هم شركت خواهم كرد .
همان طور كه در دل تاريكى بر سر ديوار، منظره فريبنده اثاث خانه و چهره دلرباى زن را مىنگريست، به فكر فرو رفت : دزدى تا كى، ننگ تا چه مدت، براى چه بايد زحمات انبيا و اوليا را از ياد برد، عاقبت اين همه گناه و فساد چه خواهد شد، مگر براى من مرگ و برزخ و قيامت و محاكمات الهيه نيست، در پيشگاه حق و در دادگاه عدل، جواب اين همه ظلم و جنايت را چگونه بايد داد ؟ ! !
آرى، با ادامه اين اعمال به روزى خواهم رسيد كه براى من راه گريز و فرار از چنگال عدالت نخواهد بود، آن روز پس از اتمام حجت حق، مبتلا به غضب خداوندى مىشوم و از پس آن به زندان آتش خواهم افتاد و در آن صورت انتقام آلودگىهايم را پس خواهم داد ! !
پس از اندكى تأمل و فكر، از دزدى و تجاوز به آن زن، سخت پشيمان شد و با دست تهى به خانه بازگشت .
به وقت صبح خود را به لباس آراستگان و صلحا آراست و به مسجد به محضر مقدس رسول اكرم صلىاللهعليهوآله آمد و در حضور آن جناب نشست !
ناگهان ديد، زن صاحب خانهاى كه شب گذشته براى دزدى اثاث آن، در نظر گرفته بود به محضر رسول اكرم صلىاللهعليهوآله آمد، عرضه داشت : اى رسول خدا ! زن بىشوهرى هستم همراه با ثروتى زياد، پس از چند ازدواج ديگر قصد شوهر كردن نداشتم، اما ديشب به نظرم رسيد كه دزدى به خانهام راه پيدا كرده، گر چه چيزى نبرده، ولى مرا وحشت زده كرده، از اين پس مىترسم در تنهايى ادامه زندگى دهم، اگر صلاح مىدانيد براى من همسرى انتخاب كنيد
حضرت اشاره به آن مرد ـ يعنى به دزد شب گذشته ـ كردند و فرمودند : اگر ميل دارى، تو را به آن شخص تزويج كنم، زن به چهره مرد خيره شد، او را پسنديد و نسبت به او اظهار ميل و رغبت كرد .
پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله عقد آن زن را براى آن مرد بست، سپس هر دو به منزل آمدند، دزد در كمال نشاط و شادى داستان خود را براى آن زن تعريف كرد و به او گفت : اگر شب گذشته ثروتت را مىبردم و دامن عفتت را آلوده مىكردم، علاوه بر اين كه يك شب بيشتر در كنار تو نبودم، آتش غضب هميشگى حق را، براى خود برمىافروختم، ولى در عاقبت كار فكر كردم و بر هجوم هواى نفس صبر و استقامت ورزيدم و در نتيجه براى هميشه به ثروت حلال و زوجه صالحه و عاقبت خوش و سعادت ابد رسيدم ! !
چرا بعد از فتح خرمشهر كه به ايران پيشنهاد اتمام جنگ شد، جنگ همان طور ادامه يافت و چرا شعار رزمندگان ما اين بود كه جنگ جنگ تا كربلا و آيا اين تجاوز به كشورى ديگر محسوب نمى شود؟
.: پاسخ:
جنگ تحمیلی زمانی شروع شد که ایران اسلامی به دلیل وقوع انقلاب، حوادث و مشکلات داخلی و بین المللی، به هیچ وجه آماده درگیر شدن در یک جنگ گسترده نبود . در این صورت تنها راه منطقی، دفاع با قدرت علیه متجاوز و بیرون راندن و تنبیه آنان و حصول اطمینان از عدم تجاوز دیگر بود . این مبنای استراتژی ایران در طول جنگ تحمیلی بود و با وجود هزینه های زیاد جنگ، تا آخرین روز تعقیب می شد .
درباره به طول انجامیدن جنگ، دو سؤال مطرح می شود:
1. آیا امکان نداشت جنگ تحمیلی، در مدت زمان کوتاه تری خاتمه یابد؟ به عبارت دیگر در بعضی از زمان ها که موازنه نظامی و سیاسی به نفع ایران بود، چرا دولت ایران اقدام به پایان دادن جنگ نکرد؟
2 . چه مؤلفه های جدیدی در پایان هشتمین سال جنگ وارد معادلات سیاسی و نظامی شد که منجر به آتش بس رسمی شد؟
گفتنی است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران، تنها مقطعی که می توانست جنگ به پایان برسد، بعد از فتح خرمشهر بود; اما به دلایل ذیل این امر محقق نشد و جنگ تا سال 1367ش . (زمان پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت) ادامه یافت .
چرا بعد از فتح خرمشهر كه به ايران پيشنهاد اتمام جنگ شد، جنگ همان طور ادامه يافت و چرا شعار رزمندگان ما اين بود كه جنگ جنگ تا كربلا و آيا اين تجاوز به كشورى ديگر محسوب نمى شود؟
.: پاسخ:
جنگ تحمیلی زمانی شروع شد که ایران اسلامی به دلیل وقوع انقلاب، حوادث و مشکلات داخلی و بین المللی، به هیچ وجه آماده درگیر شدن در یک جنگ گسترده نبود . در این صورت تنها راه منطقی، دفاع با قدرت علیه متجاوز و بیرون راندن و تنبیه آنان و حصول اطمینان از عدم تجاوز دیگر بود . این مبنای استراتژی ایران در طول جنگ تحمیلی بود و با وجود هزینه های زیاد جنگ، تا آخرین روز تعقیب می شد .
درباره به طول انجامیدن جنگ، دو سؤال مطرح می شود:
1. آیا امکان نداشت جنگ تحمیلی، در مدت زمان کوتاه تری خاتمه یابد؟ به عبارت دیگر در بعضی از زمان ها که موازنه نظامی و سیاسی به نفع ایران بود، چرا دولت ایران اقدام به پایان دادن جنگ نکرد؟
2 . چه مؤلفه های جدیدی در پایان هشتمین سال جنگ وارد معادلات سیاسی و نظامی شد که منجر به آتش بس رسمی شد؟
گفتنی است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران، تنها مقطعی که می توانست جنگ به پایان برسد، بعد از فتح خرمشهر بود; اما به دلایل ذیل این امر محقق نشد و جنگ تا سال 1367ش . (زمان پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت) ادامه یافت .
ادامه مطلب...
پیش از انتخاب کفش مناسب برای نوپایان، بهتر است پای آنها توسط متخصص مربوطه معاینه شود تا معلوم شود اختلالی در مچ پا یا کف پا وجود دارد یا خیر و در صورت نیاز برای رفع اختلال، کفشی مناسب نسخه نویسی و تهیه شود.
احتمال بسیار زیادی وجود دارد که برخی کودکان دچار انحرافاتی در ناحیه مچ یا پاشنه پا باشند یا کف پای خیلی صافی داشته باشند. بهتر است برای این کودکان، کفش طبی خریداری شود. کفش طبی کفشی است که قوس داخلی کف پا را حفظ کند، یعنی در ناحیه کف داخلی پا قوس دار باشد و در ناحیه پاشنه از استحکام زیادی برخوردار باشد تا بتواند پاشنه را در وسط نگه دارد و از انحراف آن جلوگیری کند. کفش های پارچه ای، کشی یا خیلی ظریف و کفش هایی که چرمی نیستند، نمی توانند جلوی انحراف پاشنه به داخل یا خارج را بگیرند.
وقتی از عقب به مچ و پاشنه کودک نگاه می کنید، باید حد وسط باشد و هیچ انحرافی نداشته باشد. خیلی وقت ها برای کودکانی که کف پای صافی دارند یا انحرافاتی در نواحی پاشنه یا مچ آنها دیده می شود، بهتر است کفش های ساق دار مثل کفش بسکتبال تهیه شود تا قوزک و مچ پای آنها حفظ شود.
پاشنه کفش ها باید از استحکام خوبی برخوردار باشد.
پنجه کفش نیزبهتر است گرد باشد تا کودک در آن حس راحتی داشته باشد.
سال 525 پیش از میلاد، سه سال پیش از غروب خورشید زندگی کورش هخامنشی پادشاه و فرمانروای ایران (ماد، پارس و پارت) و ملل تابعه در جشن مهرگان میزبان ریش سفیدان و بزرگان سراسر پهنه ایران زمین بود بزم باشکوهی که رایزنان و نمایندگان دیگر ملل شگفت زده از آن همه شکوه بودند . فرستاده ویژه اخموس (فرمانروا و فرعون مصر) دو دختر زیبا روی مصری با هدایایی دیگر پیشکش فرمانروای ایران نموده و شروع به ستایش دودمان هخامنشیان نموده و زیرکانه از دودمان ماد و مردم پارت، به تحقیر یاد کرد.
فرمانروای ایران گفت: من فرزند ماد، پارت و پارسم این یعنی ایران . آنگاه از سران ماد و پارت، که هر دو از کهنسالان بودند خواست آن دو دختر مصری را به عقد پسران جوان خویش در آورند . در طول سرگذشت دودمانهای تاریخی ایران، هیچ کجا ندیده ام یکی از این سه تبار ایرانی خود را قیوم دیگر تبارها و یا بی نیاز از آنها بداند. فرمانروایان ایران دیاکو (نخستین فرمانروای ایران - ماد)، کورش (فرمانروای ایران - پارس)، ارشک (فرمانروای ایران - پارت) نماد سه تبار جاویدان ایران هستند و پایه و ریشه چنین همبستگی جاودانه ایی، و از این روست که شکوهمندترین تاریخ دوران باستان از آن ایرانیان بوده است و همان گونه که ارد بزرگ برجسته ترین متفکر حال حاضر کشورمان می گوید : رویش نخستین تمدن باشکوه جهان، از گره خوردن سه تبار ایرانی ماد، پارس و پارت سرچشمه گرفته است .
در مورد فرعون مصر اخموش هم بگویم او را کمبوجیه فرزند بزرگ کورش هخامنشی از تخت به زیر کشید و به فرمانروایی ستمگر او پایان داد . سرنگونی اخموش دوره نوینی از آزاد زیستی و پایان برده داری را در آن سرزمین به ارمغان آورد . مورخین مصر و یونان تا توانسته اند از کمبوجیه به بدی یاد کرده اند که این خود گویای فرهمندی و پاکی کمبوجیه ایرانی است . کمبوجیه ایی که اسکندر تا پایان عمر می خواست همچون او باشد .
اکثر اوقات با کمک انگشتان دست سعی می کنیم فاصله و یا اندازه ای تقريبی را به کسی نشان دهیم. گاهی اوقات هم دلمان می خواهد که وجب هایمان مدرج بود تا می توانستيم چیزی را به صورت دقيق اندازه بگيريم.
این طرح يک خط کش هوشمند است که Smart Finger نام دارد. اين خط کش از دو قطعه تشکيل شده که انگشت دست همانند انگشتانه خیاطی به راحتی در آن فرو می رود.
برای استفاده از اين خط کش کافی است که اين قطعات را بپوشید. حالا فاصله مورد نظر به طور اتوماتیک بین دو قطعه که در واقع فاصله بين دو انگشت دست است در مقیاس متريک و یا مقایس های دیگر محاسبه می شود. ضمنا می تواند هر قطعه را در یک دست پوشید و فواصل بزرگ تر را هم با آن اندازه گیری کرد.
فاصله اندازگیری شده بر روی یک صفحه نمایشگر OLED نمایش داده می شود و با یک دکمه مقادیر محاسبه شده در حافظه ذخيره می شود. این اطلاعات قابل انتقال به کامپیوتر نيز می باشند.
اين دو قطعه به يکديگر متصل می شوند و شارژ خود را از طریق يک پورت USB تامین می کنند. جداره داخلی هر قطعه دارای یک لايه سیلیکون و جداره خارجی آن از پلاستیک سبک است.
این خط کش هوشمند فعلا به صورت يک طرح ارائه شده اما می توان از آن به عنوان یکی از کاربردی ترين وسايل مورد نياز نجاران، نقشه کشان و خیاط ها نام برد.
امروزه ربات ها در زمینه های مختلفی از زندگی به ما کمک می کنند. از مدلسازی یک خودرو گرفته تا انفجار بمب. حالا هم می توان گفت نقاشی روی تخم مرغ نیز به این ليست بلند اضافه می شود. ممکن است بگویید ربات تخم مرغ رنگ کن به چه دردی می خورد؟
آنچه که در تصوير مشاهده می کنید يک ربات نه چندان پیچیده ویژه طراحی روی تخم مرغ، توپ پینگ پنگ و يا گلف است. این ربات Egg-Bot نام دارد و توسط آقای Bruce Shapiro طراحی شده است.
پس از جاسازی تخم مرغ و قلم، یک بازو وظیفه حرکت دادن تخم مرغ و بازویی ديگر وظيفه حرکت دادن قلم را بر عهده دارد. این بات قادر به طراحی اشکال متنوع و پیچیده و همچنین نوشتن متن بر روی سطوح می باشد.
می توان با پرداخت مبلغ کمی و خريد کیت اين ربات، آن را همانند يک پازل، در کمتر از یک ساعت بسازیم و از آن به عنوان یک وسيله سرگرمی برای کودکان استفاده کنيم. یا اینکه با آن تخم مرغ رنگی درست کنیم و برای سفره هفت سین شب عید بفروشیم! به هر حال رنگ کردن تخم مرغ با این کیفیت و سرعت فقط از یک ربات بر می آید.
23 سپتامبر سال 542 ميلادي و در زمان پادشاهي خسرو انوشيروان، ارتش ايران شهر بندري سوخامي (تسوخامي) در آبخاريا را از روميان پس گرفت. رومي ها كه نام اين شهر (پايتخت كنوني آبخازيا) را به سباستوپوليس تغيير داده بودند پيش از عقب نشيني از شهر، بسياري از ساختمانها و ازجمله ارگ شهر را ويران ساخته بودند. ارگ ويران شده شهر كه بعدا براثر پيشروي دريا به زير آب فرو رفته است اخيرا توسط باستانشناسان شناسايي شده است. دولت ايران پس از اخراج روميان، به جاي مرمت عمارات خراب شده و در معرض خطر توفان دريايي، محله هاي تازه اي ساخت و بر شهر اضافه كرد. از جمعيت فعلي اين شهر كمتر از پنج درصدشان گرجي هستند و مابقي آبخيزستاني، روس، ارمني و .... ارتش ايران مركب از هنگهاي سوار زرهپوش (سربازان داراي روپوش فلزي و كلاه خود آهني) در اين عمليات روميان را از بندر باطوم (پترا) نيز بيرون راندند بگونه اي كه ديگر، رومي در قفقاز باقي نماند. برخي از مورخان رومي ادعا كرده اند كه به علت شيوع بيماري در نظاميان رومي بود كه پوليزاريوس به آنان دستور عقب نشيني داده بود. اين دومين نبرد ايران و روم در قفقاز در عصر خسرو انوشيروان بود و سرانجام روميان مجبور به پرداخت غرامت (طلا) شدند تا صلح برقرار شود. سوخامي تا صد سال پس از برافتادن دولت ساساني ايران به دست بازماندگان يك حكمران ايراني منصوب از جانب آنان دودمان اداره مي شد و در سال 736 به تصرف يك لشكر عرب درآمد.