نوشته شده در تاريخ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

ايران با دستيابي به تکنولوژي ساخت زره‌هاي مايع به جمع معدود کشورهاي دارنده اين تکنولوژي پيوسته است. به‌گفته‌ امير پوردستان، اين يک انقلاب در صنعت دفاعي کشور است.

اين زره که نامش زره مايع است، يک زره حفاظتي است که در بدنه تانک‌ها، نفربرها و حتي جليقه‌هاي ضدگلوله به کار گرفته مي‌شود.ساخت زره‌هاي محافظتي جديد براي تانک‌ها در اکثر ارتش‌هاي دنيا، موضوعي مهم تلقي مي‌شود چرا که روز به روز فرآيند توليد و ساخت موشک‌هاي ضدزره قدرتمند، با سرعت بيشتري به پيش مي‌رود.نکته مهم در توليد زره‌هاي جديد براي جايگزيني در زره‌هاي سراميکي قديمي، اين است که گلوله‌ها و موشک‌هاي ضدزره نتوانند از آن عبور کند و جلوي از کارافتادگي احتمالي خودروهاي زرهي به‌ويژه تانک‌ها در ميدان نبرد را بگيرد.سالانه هزينه بسيار زيادي در دنيا براي ساخت چنين زره‌هاي مقاومي صرف مي‌شود اما باز هم در ميدان معمولاً تانک‌ها و نفربرها با مشکلات فراواني براي مقابله با موشک‌هاي ضدزره مواجه هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |

جدیدترین سلاح نیروی زمینی ارتش به نام سلاح ۶ لول محرم رونمایی شد.

در مراسم رژه بزرگ روز ارتش که صبح امروز با رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح با حضور فرماندهان عالی‌رتبه برگزار شد، از سلاح‌ "محرم" رونمایی شد.

پیش از این، امیر پوردستان از رونمایی جدیدترین سلاح نیروی زمینی ارتش به نام سلاح 6 لول محرم با نواخت بالا و کالیبر 50 خبر داده و گفته بود: معدود کشورهایی در دنیا از این سلاح استفاده می‌کنند که کارشناسان توانمند نیروی زمینی ارتش موفق به ساخت این نوع سلاح شدند.

 رونمایی رسمی از سلاح محرم قرار است در 31 فروردین صورت گیرد، اما در رژه امروز از مقابل جایگاه عبور کرد.این سلاح قادر است بیش از دو هزار تیر در دقیقه شلیک کند.

 همچنین در رژه صبح امروز از نمونه از بهینه‌سازی شده سلاح "اخگر" و بهینه شده و پیشرفته تانک‌های "ذوالفقار"، "صمصام" و "سبلان" رونمایی شد.

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |

آزاد

جهان نيوز / مطلبي که مي خوانيد برگرفته از سايت خبري جهان نيوز است و انتشار آن الزاما به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

در تبصره ۳ ماده ۱۰ اساسنامه اصلاحي دانشگاه آزاد اسلامي که در جلسه ۶۸۲ مورخ۲۶ /۱۱/۸۹ شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده، تاکيد شده که سه نفر از اعضاء هيئت علمي تمام وقت دانشگاه‌ها و سه نفر از اعضاي هيئت موسس دانشگاه آزاد براي عضويت در هيئت امناي اين دانشگاه بايد حداکثر تا دو هفته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد شوند.

مديران عالي دانشگاه آزاد در خصوص انتخاب رئيس جديد دانشگاه آزاد طبق اساسنامه دانشگاه آزاد عمل کردند که در نهايت حميد ميرزاده موفق شد از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي راي اعتماد بگيرد و حکم انتصابش به عنوان رئيس دانشگاه آزاد از سوي حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي صادر شد. از سوي ديگر در تعيين حجت‌الاسلام ناطق‌نوري به عنوان عضو جديد هيئت موسس دانشگاه آزاد نيز براساس اساسنامه جديد اقدام شد و ناطق‌نوري در جلسه هفته گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي از اعضاي اين شورا راي اعتماد گرفت.

اما مشخص نيست مديران عالي دانشگاه آزاد در معرفي عبدالله جاسبي به عنوان عضو جديد هيئت‌امناي دانشگاه آزاد، طبق روال گذشته و براساس اساسنامه دانشگاه آزاد عمل کرده و وي را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي مي‌کنند يا نه. به بهانه حضور مجدد جاسبي در خانه ابدي اش يعني دانشگاه آزاد مروري خواهيم داشت بر کارنامه وي به اميد اينکه رفتن صوري جناب جاسبي از دانشگاه آزاد مهر اتمامي باشد بر فساد سازمان يافته اي که تاکنون بر دانشگاه آزاد حکمفرما بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |


«شيل» وزير مختار انگليس درباره امنيتي که اميرکبير ايجاد کرد، مي نويسد: «راه ها که تا به حال از دسته دزدان پر بود از وجود آنان پاک شد. کاروان ها آسوده از هر گزندي به مقصد خويش روانند، تجارت که پيش از اين تقريبا از بين رفته بود رونق گرفت و... رويه عادلانه و درستي که برقرار گشته، اگر خوي سربازان را تغيير نداده باشد، دست کم در رفتارشان موثر افتاده؛ پيش از اين هر روز ميان سربازان ومردم منازعه برپا مي شد و به خونريزي مي کشيد اما اکنون نظم صحيحي وجود دارد و مردم در ايمني و پناه به سر مي برند.»«صدراعظم برتر»

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |

»

«اهميت فضاي مجازي به اندازه اهميت انقلاب اسلامي است»! عمق استراتژيک اين جمله راهبردي را فقط گوينده آن مي‌داند، کسي که مي‌گويد: «اگر مي‌توانستم خودم مسئوليت اين شورا را به عهده مي‌گرفتم»، ولي امر مسلمين و نائب برحق امام زمان (عج) است.

"روح الله مؤمن نسب" در يادداشتي که در روزنامه جوان منتشر شده، افزوده است: شايد بتوان مدعي شد، فرمان تأسيس قدرتمندترين نهاد فضاي مجازي در ميان کشورهاي جهان، از مظلوم‌ترين فرامين امام خامنه‌اي است؛ فرماني که مخاطبان آن از سال 1390 موظف شدند نهادي را بنا کنند که «سرمايه گذاري وسيع و هدفمند در جهت بهره گيري حداکثري از فرصت ها» و «برنامه ريزي و هماهنگي مستمر به منظور صيانت از آسيب هاي ناشي از اينترنت» با تمام قدرت دنبال کند.

ترکيب اعضاء اين شورا نشان مي‌دهد فضاي مجازي از نگاه امام، ساحت ديگري است از فضاي واقعي و همه بخش هاي کشور بايد از هر بعدي آن را در حد و قامت فضاي واقعي مورد توجه قرار دهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |


تاريخ ورزش ايران را اسطوره‌ها و قهرماناني ساخته‌اند که با تکيه بر "اخلاق" نام خود را براي هميشه در تار و پود اين سرزمين کهن ثبت کرده‌اند و عطاءالله بهمنش از جمله افرادي است که ورزش ايران به داشتن نامش افتخار مي‌کند.

امروز 24 فروردين ماه سالروز تولد استاد "عطاءالله بهمنش" است. او بي‌ترديد ستاره‌اي است "همه‌فن‌حريف" در تاريخ ورزش ايران. ورزشکار، نويسنده، روزنامه‌نگار، کارشناس مفسر، تاريخ شناس ورزش و گزارشگر راديو و تلويزيون ايران در بيست و چهارمين روز از سال 1302 در کرمانشاه ديده به جهان گشود. پديده‌اي که در نهمين دهه از زندگي، قلبش هنوز به عشق ورزش ايران مي‌تپد.
"کار نوشتن را در مجله «اميد ايران» شروع کردم. زندگي پر آب و ناني نداشتم. در همين تهران در باشگاه بانک ملي عضو بودم و وظيفه‌ دارم اينجا از دکتر اکرامي ياد کنم. حيف است مجلس ورزشي داشته باشيم و از ايشان حرفي گفته نشود. کار ورزش و کار گزارش‌ام با نوشتن همراه شد. دکتر به من گفت که اگر مي‌خواهي خوب شوي ناچار هستي که بنويسي. هيچ کس به جز دکتر اکرامي به شکل خاص به من چيزي يادآوري نکرد. هر چه ايشان گفت اين بود که کار کن و تجديد خدمت. اگر چيزي را 50 درصد مي‌گويي و مي‌شکافي طوري آن را تنظيم کن که کسي از تو نرنجد. من تلاش کردم. خوب يا بد، قبول شده يا نشده، اميدوارم که مورد تاييد باشد."



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |

 

 محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه عليا واقع در مسير جاده بين شهري نمين– آستارا شروع شده با جهت شمال غربي– جنوب شرقي در شرق روستاي حور خاتمه پيدا مي‌کند. عرصه جنگلي فندقلو بخشي از جنگل‌هاي شرق استان اردبيل به شمار مي‌رود که ادامه جنگل‌هاي نيمه گرمسيري استان گيلان مي‌باشد. مساحت اين جنگل حدود ۱۶ هزار هکتار است که بيش از ۴۰۰۰ هکتار آن تحت پوشش عرصه‌هاي جنگلي قرار دارد و بقيه را مراتع تشکيل مي‌دهند. حداقل ارتفاع منطقه فندقلو ۱۵۰۰ متر از سطح دريا و حداکثر آن ۱۸۵۰ متر مي‌باشد.مسيرهاي مختلفي براي دسترسي به اين جنگل وجود دارد اما راه اصلي آن که آسفالته مي‌باشد، سه راهي جاده اردبيل به آستارا در نزديکي شهر نمين است. به اين ترتيب که در مسير راه اردبيل به آستارا و پيش از رسيدن به نمين مسيري سرسبز و زيبا با تابلوي راهنماي جنگل فندقلو مشاهده مي‌شود. راه ديگر براي رسيدن به اين جنگل از جاده اردبيل به تهران در گردنه حيران از داخل روستاي گيلده مي‌باشد.در مجموع ۱۹ گونه جنگلي در اين منطقه شناسايي شده‌اند که در بين انواع شناسايي شده گونه‌هاي نادري نظير فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بيدمشک وجود دارند که به ارزش منطقه مي‌افزايد اما نام فندقلو از اين جهت بر اين جنگل نهاده شده که در آن درخت فندق بيش از ساير گونه‌ها روييده است. با اين همه در آن درختان ميوه‌اي از قبيل سيب وحشي، گوجه سبز، ازگيل، به، تمشک و توت فرنگي نيز يافت مي‌شود. در دشت‌هاي جنگل فندقلو يکي از زيباترين و نادرترين گل‌هاي دنيا به نام سوسن چلچراغ مي‌رويد و قابليتي بسيار ممتاز براي توسعه در صنعت گردشگري دارد.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:, توسط valeh |
 

يك روحاني ارمني 26 اوت 429 ميلادي از ارمنيان مسيحي شده خواست كه به صورت گروهي از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ايران بخواهند كه اردشير (ارته سز) فرماندار آنان را بردارد و از آن پس هم برايشان از ميان مسيحيان فرماندار تعيين كند. بهرام پنجم با عزل اردشير، تنها به دليل عدم رضايت عمومي از او موافقت كرد و سال بعد «ويمهر شاپور» را فرماندار ارمنستان كرد كه او هم زرتشتي بود و به ارمنيان پيام داد كه اگر مي خواهند باز هم از اتباع ايران باشند و يك ايالت خودمختار ايران به شمار آيند نبايد بار ديگر از تفاوت دين سخن به ميان آورند و به اين ترتيب مساله حل شد. ظاهرا قتل يك مروج مسيحي در كردستان (ماد كوچك) نارضايي آن روحاني ارمنستاني را برانگيخته بود.
    در همين سال، بهرام پنجم با ورود دسته هايي از كوليان هند به قلمرو ايران جهت سرگرم كردن ايرانيان با كارهاي هنري خود موافقت كرده بود. گروهي از اين جماعت هندي تبار دو قرن و اندي بعد و پس از به اسلام گرويدن ايرانيان و حذف بساط عيش و طرب، به اروپا مهاجرت كردند كه در آنجا به Gypsies و يا روما Roma معروفند و به راه و رسم زندگاني خود ادامه مي دهند. گروهي هم كه در ايران ماندند به زندگاني كوچ و رفت و آمد از نقطه اي به نقطه ديگر و ساخت و فروش اسباب بازي چوبي و معامله الاغ و كف بيني و نظاير آن پرداختند. در ايران خاوري( افغانستان امروز) به آنان «كوچي (در رفت و آمد)»، در كرمان و خراسان «لولي» و ساير نقاط ايران «كولي» مي گفته اند كه مردماني سبزه رو داراي چشماني درشت، لاغر اندام و بسيار باهوش هستند كه با غير خودي ازدواج نمي كنند. پس از كاهش استفاده از الاغ در ايران كه از دهه 1340 آغاز شد و كاهش اعتماد به كف بيني و نيز ورود اسباب بازي فلزي از خارج، لوليان (كوليان) در ايران تقريبا ذوب در جمعيت و به اصطلاح همرنگ آن شدند ولي در افغانستان كه به معامله شتر و گوسفند هم دست مي زده اند به همان روش سنتي ادامه داده اند كه خشكسالي اوايل قرن 21 شتران و گوسفندانشان را از پاي درآورد و خودشان را مجبور به پناهنده شدن به اردوگاههاي آوارگان كرد به گونه اي كه در سال 2001 تنها اردوگاه "قلعه بستBost" پنجاه و پنج هزار تن از آنان را پناه داده بود. باوجود اين، آنان كه به رفت و آمد ميان غزنه و هرات و نيمروز خوي گرفته اند به كار خود ادامه داده اند و از آن نگرانند كه مجبور به ترك روش زندگاني مانوس خود شوند. زنان كوچي كلاهك هايي بر سر مي گذارند كه اطراف آن سكه دوزي شده است.

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:, توسط valeh |


رابیندرانات تاگور با نمایندگان مجلس ایران 1932

در سال 1940 (هفت سال قبل از استقلال هندوستان) یکی از افسران بلند پایه انگلیس به رابیندرانات تاگور (شاعر برجسته هندوستان) گفت: در زیر سایه حاکمیت و قیومیت بریتانیای کبیر هندوستان افتخاری دارد، تلاش های آدمهایی نظیر گاندی، هندوستان را به گدایی و دریوزگی خواهد انداخت. تاگور خندید و گفت: «من از نخستین باری که در سال ۱۹۱۵ در شانتی‌نیکتان میهمان ماهاتما گاندی بودم چندین بار از خصلت ها و آداب مردم ایران از او چیزهایی شنیده بودم تا اینکه هشت سال پیش ایران رفتم، مردم آزاده ایی را دیدم که برای استقلالشان جان می دهند و هیچ وقت در برابر کشورهای مهاجمی همچون انگلیس سر خم نکرده اند، من با گاندی موافقم و می دانم آزادی مردم هندوستان بیش از افتخاری که شما برای ما در نظر گرفته اید ارزش دارد».
در متن گویاست که ایرانیان چه تاثیر شگرفی بر باورها و مبارزات مردم هندوستان و بخصوص ماهاتما گاندی داشته اند ارد بزرگ اندیشمند کشورمان در مورد او می گوید : بارزترین و گرامی ترین گرایش گاندی، میهن پرستی او بود.
یک سال پس از این گفتگو تاگور درگذشت اما مردم هند به رهبری ماهاتما گاندی در ۱۵ آگوست ۱۹۴۷ برای همیشه کشورشان را از یوغ استعمار پیر انگلیس نجات بخشیدند.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 1 بهمن 1392برچسب:کوروش - منشور, توسط valeh |

در سال 1258 خورشيدي، بدنبال كاوش‌هاي گروهي انگليسي در معبد بزرگ اسـگيلـه نيايشگاه مـردوك، خداي بزرگ بابلي در شهر باستاني بـابـل در مياندورود (بين‌النهرين) استوانه‌اي از گل پخته بدست باستان‌شناسي به نام 'هرمز رسـام' پيدا شد.
بررسي‌هاي نخستين نشان مي‌داد كه گرداگرد اين استوانه گـلين را نوشته‌هايي به خط و زبان اكدي (بابلي نو) دربرگرفته است كه گمان مي‌رفت نبشته‌اي از فرمانروايان آشور و بابـل باشد.
اما بررسي‌هاي بيشتري كه پس از گرته‌برداري و آوانويسي و ترجمه آن انجام شد، نشان داد كه اين نبشته در سال 538 پيش از ميلاد به فرمان كورش بزرگ هخامنشي و به هنگام ورود به شهر بابل نوشته شده است.
جنس اين استوانه از گل رس است. 5/22 سانتي‌متر طول و 11 سانتي‌متر عرض دارد و دور تا دور آن 45 سطر به جز بخش‌هاي تخريب‌شده به خط و زبان اكدي (بابلي نو) نوشته شده ‌است.
شكل ظاهري اين فرمان كه از زمان نگارش آن تا به امروز 2550 سال مي‌گذرد، به مانند استوانه‌اي ديده مي‌شود كه ميانه آن قطورتر از دو طرف آن است. انتشار و ثبت فرمان‌ها و يادمان‌هاي رسمي بر روي استوانه گلين و نيز بر روي لوحه‌هاي مسطح، از سابقه‌اي ديرين در ايران و مياندورود برخوردار بوده كه شكل استوانه‌اي آن نسبت به ساير اشكال، پايداري و دوام بيشتري داشته است.
بدون شك اين فرمان در نسخه‌هاي متعددي براي ارسال به نواحي گوناگون تحت فرماندهي امپراتوري ايران نوشته شده كه امروز تنها يكي از آنها بدست آمده است.
استوانه كورش آسيب‌هايي جدي به خود ديده است؛ بسياري از سطرهاي آن از بين رفته و يا بر اثر فرسودگي بيش از اندازه قابل خواندن نيستند. نبشته‌هاي بخش‌هاي آسيب‌ديده را تنها با توجه به اندازه فضاي خالي و برخي حروف باقي مانده در آن مي‌توان تا حدودي بازسازي كرد.
فرمان كورش بزرگ از زمان پيدايش تا به امروز بارها ترجمه و ويرايش و پژوهش شده است. پيش از همه، كاشـف رمز خط ميخي فارسي باستان يعني 'هنري كرِسويك راولينسون' در سال 1880 ميلادي و بعدها ف. ويسباخ 1890، گ. ريختر 1952،. اوپنهايم 1955، و. ايلرز 1974، ج. هارماتا 1974، پ. بـرگـر 1975،. كـورت 1983، پ. لوكوك 1999 و بسياري ديگر آنرا تكرار و كامل‌تر كردند.
كورش بنيانگذار سلسله هخامنشيان، پس از تسخير بابل، بر تخت پادشاهي نشست و اديان بومي را آزاد اعلام كرد.
براي جلب محبت مردم ميانرودان (بين‌النهرين)، مردوك كه بزرگترين خداي بابل بود را به رسميت شناخته، او را نيايش كرد و سپاس گفت.
او هيچ گروه انساني را به بردگي نگرفت و سپاهيانش را از تجاوز به مال و جان رعايا بازداشت. او تمام كساني را كه به اسارت به بابل آورده شده بودند گردهم آورد و منزلگاهشان را به آنها بازگرداند.
به دستور كوروش، شرح وقايع و دستورات وي روي يك لوح استوانه‌اي سفالين نگاشته شد و در معبد مردوك قرار گرفت.
ترجمه و انتــشار فرمــان كــورش بــزرگ پــرده از نادانــسته‌هاي بســيار برداشت و بعنوان
'منشور آزادي' و 'نخستين منشور جهاني حقوق بشر' شهرتي عالمگير يافت؛ نمايندگان و حقوق‌دانان كشورهاي گوناگون جهان در سال 1348 خورشيدي با گردهمايي در كنار آرامگاه كورش در پاسارگاد، از او بنام نخستين بنياد‌گذار حقوق بشر جهان ياد كردند و او را ستودند. حقوقي كه انسان امروز پس از دوهزاروپانصد سال در انديشه ايجاد و فراهم‌سازي آن افتاده است و آرزوي گسترش آن را در سر مي‌پروراند.
برخي از نوشته هاي روي اين منشور به قرار زير است:
'ارتش بزرگ من به صلح و آرامي وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاري به مردم اين شهر و اين سرزمين وارد آيد.
من برده داري را برانداختم. به بدبختي‌هاي آنان پايان بخشيدم. فرمان دادم كه همه مردم در پرستش خداي خود آزاد باشند و آنان را نيازارند. فرمان دادم كه هيچ كس اهالي شهر را از هستي ساقط نكند. مردوك از كردار نيك من خشنود شد.
و همه پادشاهان سرزمين‌هاي جهان، از درياي بالا تا درياي پايين (درياي مديترانه تا درياي فارس)، همه مردم سرزمين‌هاي دوردست، همه پادشاهان آموري، همه چادرنشينان، مـرا خراج گذاردند و در بابل بر من بوسه زدند.
همه مردماني كه پراكنده و آواره شده بودند را به جايگاه‌هاي خود برگرداندم. خانه‌هاي ويران آنان را آباد كردم. همه مردم را به همبستگي فرا خواندم.'
اين لوح سفالين استوانه‌اي كه در بخش 'ايران باستان' در موزه بريتانيا نگهداري مي شد، جمعه 19 شهريورماه پس از پيگيري هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، وارد ايران شد تا به مدت 4 ماه بصورت امانت در موزه ملي ايران در معرض ديد همگان قرار گيرد.
منشور كورش در جريان جشن‌هاي 2500 ساله شاهنشاهي ايران نيز براي چند روز به ايران آورده شد و به نمايش درآمد.
سازمان ملل متحد در سال 1971 ميلادي، اين منشور را به شش زبان رسمي دنيا منتشر كرد و هم اكنون نيز نسخه ‌بدلي آن بعنوان كهن‌ترين فرمان شناخته‌شده تفاهم و همزيستي ملت‌ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نيويورك نگهداري مي‌شود.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

"خسرو" (اشک بیست و چهارم) فرمانروای ایران پس از آنکه توسط مجلس مهستان به پادشاهی دودمان اشکانیان ایران انتخاب شد .
شنید عده ایی از رایزنان دربار به شاهزادگان " اُمیت " و " روژوه " ، فرزندان "پاکور" پادشاه پیشین ایرانزمین نهیب می زنند که پادشاهی از آن شماست و نه عمویتان خسرو!
هر دو برادر با این سخنان سرافکنده و سرشکسته می شدند ، بیشتر روزها در انزوا و تنها بودند .
پادشاه ایران ماجرای این دو را شنید از این روی امیت و روژوه را فراخواند و به آنها گفت : ریش سفیدان و خردمندان ایران مرا به فرمانروایی برگزیده اند اما باز هم برای من ارزش برادرم پاکور که اکنون در بین ما نیست و شما فرزندان او، بسیار مهمتر از این عنوان است . حال اگر هر دو شما به این نتیجه رسیده اید که بهتر است من در این موقعیت نباشم نامه ایی برای مجلس مهستان می نویسم و از آنها خواهم خواست این عنوان را به کس دیگری بدهند ، شاید انتخاب آنها شما باشید .
فرمانروا ، پسران پادشاه پیشین را تنها گذاشت تا فکر کنند . وقتی برگشت دید در مقابل تخت پادشاهی دو تاج شاهزادگی پسران پاکور است و این بدان معنا بود که آنها به شرایط جدید تن داده و نظر مجلس مهستان را پذیرفته اند و دیگر سهمی از قدرت برای خود قائل نیستند .
پاکور دستور داد تاج ها را به آنها برگردانند و از آنها خواست در کشورداری تنهایش نگذارند . و به آنها گفت قوی باشند و به سخن بدخواهان توجه نکنند و خود باشند یک اشکانی نجیب زاده ، اندیشمند کشورمان ارد بزرگ می گوید : آدم خودساخته ، بازیچه بادهایی که به هر سو روانند نمی گردد . و اینچنین بود که در طی 19 سال پادشاهی خسرو پادشاه اشکانی ، این دو برادر یاور او و افسرانی شجاع برای کشورمان ایران بودند .
دو نام "امیت" و "روژوه" که ریشه از زبان پهلوی باستان دارند امروز "امید" و "روزبه" خوانده می شوند ..

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

بروري اسكناس 20 سوموني (به كلمه بيست بر روي پول و تصویر ابن سينا) توجه كنيد:

فقط يادمان باشد چند سال ديگر نگوييم چرا ابن سينا را در دنيا تاجيك ميدانند
اين هم اسكناس 10 سوموني با عكس شيخ علي همدوني

اين متن هم از سايت كشور تاجيكستان است كه ذيلا آورده ام كه در آن فردوسي و عمر خيام و ابن سينا و.. را تاجيك ميداند.

The first Tajik state emerged in 892, providing independence from the
Arab Khalif. The development which began in the Samonid epoch, was
characterized by the restoration and fortification of war-ravaged cities and
greater attention to culture, art and architecture. Samanid state brought
to the world the most famous scientists and philosophers - Abu Ali ibn-Sina
( known in the west as Avicenna), Tajiks also venerate Firdausi, a poet and
composer of the Shah-nameh( Book of Kings), the Persian national epic, and
Omar Khayyam. In 1999 Tajikistan is going to celebrate 1100 anniversary of
the first Tajik State and we invite everyone to participate in this
tremendous event.

براي اطمينان به سايت زير مراجعه كنيد:
http://www.banknotes..com/tj.htm

 

.: سوال:
چرا بعد از فتح خرمشهر كه به ايران پيشنهاد اتمام جنگ شد، جنگ همان طور ادامه يافت و چرا شعار رزمندگان ما اين بود كه جنگ جنگ تا كربلا و آيا اين تجاوز به كشورى ديگر محسوب نمى
‏شود؟
 

.: پاسخ:
جنگ تحمیلی زمانی شروع شد که ایران اسلامی به دلیل وقوع انقلاب، حوادث و مشکلات داخلی و بین المللی، به هیچ وجه آماده درگیر شدن در یک جنگ گسترده نبود . در این صورت تنها راه منطقی، دفاع با قدرت علیه متجاوز و بیرون راندن و تنبیه آنان و حصول اطمینان از عدم تجاوز دیگر بود . این مبنای استراتژی ایران در طول جنگ تحمیلی بود و با وجود هزینه های زیاد جنگ، تا آخرین روز تعقیب می شد .

درباره به طول انجامیدن جنگ، دو سؤال مطرح می شود:
1. آیا امکان نداشت جنگ تحمیلی، در مدت زمان کوتاه تری خاتمه یابد؟ به عبارت دیگر در بعضی از زمان ها که موازنه نظامی و سیاسی به نفع ایران بود، چرا دولت ایران اقدام به پایان دادن جنگ نکرد؟
2 . چه مؤلفه های جدیدی در پایان هشتمین سال جنگ وارد معادلات سیاسی و نظامی شد که منجر به آتش بس رسمی شد؟

گفتنی است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران، تنها مقطعی که می توانست جنگ به پایان برسد، بعد از فتح خرمشهر بود; اما به دلایل ذیل این امر محقق نشد و جنگ تا سال 1367ش . (زمان پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت) ادامه یافت .



ادامه مطلب...

.: سوال:
چرا بعد از فتح خرمشهر كه به ايران پيشنهاد اتمام جنگ شد، جنگ همان طور ادامه يافت و چرا شعار رزمندگان ما اين بود كه جنگ جنگ تا كربلا و آيا اين تجاوز به كشورى ديگر محسوب نمى
‏شود؟
 

.: پاسخ:
جنگ تحمیلی زمانی شروع شد که ایران اسلامی به دلیل وقوع انقلاب، حوادث و مشکلات داخلی و بین المللی، به هیچ وجه آماده درگیر شدن در یک جنگ گسترده نبود . در این صورت تنها راه منطقی، دفاع با قدرت علیه متجاوز و بیرون راندن و تنبیه آنان و حصول اطمینان از عدم تجاوز دیگر بود . این مبنای استراتژی ایران در طول جنگ تحمیلی بود و با وجود هزینه های زیاد جنگ، تا آخرین روز تعقیب می شد .

درباره به طول انجامیدن جنگ، دو سؤال مطرح می شود:
1. آیا امکان نداشت جنگ تحمیلی، در مدت زمان کوتاه تری خاتمه یابد؟ به عبارت دیگر در بعضی از زمان ها که موازنه نظامی و سیاسی به نفع ایران بود، چرا دولت ایران اقدام به پایان دادن جنگ نکرد؟
2 . چه مؤلفه های جدیدی در پایان هشتمین سال جنگ وارد معادلات سیاسی و نظامی شد که منجر به آتش بس رسمی شد؟

گفتنی است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران، تنها مقطعی که می توانست جنگ به پایان برسد، بعد از فتح خرمشهر بود; اما به دلایل ذیل این امر محقق نشد و جنگ تا سال 1367ش . (زمان پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت) ادامه یافت .

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

سال 525 پیش از میلاد، سه سال پیش از غروب خورشید زندگی کورش هخامنشی پادشاه و فرمانروای ایران (ماد، پارس و پارت) و ملل تابعه در جشن مهرگان میزبان ریش سفیدان و بزرگان سراسر پهنه ایران زمین بود بزم باشکوهی که رایزنان و نمایندگان دیگر ملل شگفت زده از آن همه شکوه بودند . فرستاده ویژه اخموس (فرمانروا و فرعون مصر) دو دختر زیبا روی مصری با هدایایی دیگر پیشکش فرمانروای ایران نموده و شروع به ستایش دودمان هخامنشیان نموده و زیرکانه از دودمان ماد و مردم پارت، به تحقیر یاد کرد.
فرمانروای ایران گفت: من فرزند ماد، پارت و پارسم این یعنی ایران . آنگاه از سران ماد و پارت، که هر دو از کهنسالان بودند خواست آن دو دختر مصری را به عقد پسران جوان خویش در آورند . در طول سرگذشت دودمانهای تاریخی ایران، هیچ کجا ندیده ام یکی از این سه تبار ایرانی خود را قیوم دیگر تبارها و یا بی نیاز از آنها بداند. فرمانروایان ایران دیاکو (نخستین فرمانروای ایران - ماد)، کورش (فرمانروای ایران - پارس)، ارشک (فرمانروای ایران - پارت) نماد سه تبار جاویدان ایران هستند و پایه و ریشه چنین همبستگی جاودانه ایی، و از این روست که شکوهمندترین تاریخ دوران باستان از آن ایرانیان بوده است و همان گونه که ارد بزرگ برجسته ترین متفکر حال حاضر کشورمان می گوید : رویش نخستین تمدن باشکوه جهان، از گره خوردن سه تبار ایرانی ماد، پارس و پارت سرچشمه گرفته است .
در مورد فرعون مصر اخموش هم بگویم او را کمبوجیه فرزند بزرگ کورش هخامنشی از تخت به زیر کشید و به فرمانروایی ستمگر او پایان داد . سرنگونی اخموش دوره نوینی از آزاد زیستی و پایان برده داری را در آن سرزمین به ارمغان آورد . مورخین مصر و یونان تا توانسته اند از کمبوجیه به بدی یاد کرده اند که این خود گویای فرهمندی و پاکی کمبوجیه ایرانی است . کمبوجیه ایی که اسکندر تا پایان عمر می خواست همچون او باشد .

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

23 سپتامبر سال 542 ميلادي و در زمان پادشاهي خسرو انوشيروان، ارتش ايران شهر بندري سوخامي (تسوخامي) در آبخاريا را از روميان پس گرفت. رومي ها كه نام اين شهر (پايتخت كنوني آبخازيا) را به سباستوپوليس تغيير داده بودند پيش از عقب نشيني از شهر، بسياري از ساختمانها و ازجمله ارگ شهر را ويران ساخته بودند. ارگ ويران شده شهر كه بعدا براثر پيشروي دريا به زير آب فرو رفته است اخيرا توسط باستانشناسان شناسايي شده است. دولت ايران پس از اخراج روميان، به جاي مرمت عمارات خراب شده و در معرض خطر توفان دريايي، محله هاي تازه اي ساخت و بر شهر اضافه كرد. از جمعيت فعلي اين شهر كمتر از پنج درصدشان گرجي هستند و مابقي آبخيزستاني، روس، ارمني و .... ارتش ايران مركب از هنگهاي سوار زرهپوش (سربازان داراي روپوش فلزي و كلاه خود آهني) در اين عمليات روميان را از بندر باطوم (پترا) نيز بيرون راندند بگونه اي كه ديگر، رومي در قفقاز باقي نماند. برخي از مورخان رومي ادعا كرده اند كه به علت شيوع بيماري در نظاميان رومي بود كه پوليزاريوس به آنان دستور عقب نشيني داده بود. اين دومين نبرد ايران و روم در قفقاز در عصر خسرو انوشيروان بود و سرانجام روميان مجبور به پرداخت غرامت (طلا) شدند تا صلح برقرار شود. سوخامي تا صد سال پس از برافتادن دولت ساساني ايران به دست بازماندگان يك حكمران ايراني منصوب از جانب آنان دودمان اداره مي شد و در سال 736 به تصرف يك لشكر عرب درآمد.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

به نوشته روزشمارتاريخ جهان، امير اسماعيل ساماني در ماه مه سال 900 ميلادي در شهر بخارا به خواست سران لشكرش كه اصرار داشتند به بغداد حمله كنند و به خلافت عباسيان پايان دهند پاسخ رد داد. شاه ساماني براي توجيه پاسخ خود، در يك اجتماع عمومي (اصطلاحا: بارعام) گفت كه بزرگترين برنامه ما بايد احياء زبان فارسي و فرهنگ نياكان باشد نه وسعت بخشيدن به قلمرو. اگر پيش از رسيدن به اين هدف كه واجب محض است، دست به لشكركشي به نقاط دوردست زنيم از هدف اصلي (احياء فرهنگ ملي) دور خواهيم شد. به علاوه ما با حمله نظامي به بغداد، دشمنان تازه براي خود خواهيم ساخت كه فعلا و در آغاز كار، به مصلحت ما نيست.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

رایزن نخست آژی دهاگ ( آستیاگ ) آخرین فرمانروای دودمان مادها و پدر بزرگ کورش بزرگ در صبح روز جشن مهرگان سال 540 پیش از میلاد به فرمانروای ایران گفت بهتر آنست گزارشی از کارکردهای دربار ایران به بزرگان و ریش سفیدان مردم داده شود . آژی دهاگ گفت ماه پیش هم همین حرف را زدی و من مواردی را گفتم اما آنچه از یاد برده ایی این است که مردم از من گزارش نمی خواهند آن ها کارهای ما را باید به چشم خویش و در شهرها و روستاها ببینند نه آنکه سخنرانی های ما را بشنوند و کاری نبینند. این سخن آژی دهاگ همانند این سخن ارد بزرگ اندیشمند والامرتبه ایران که می گوید : مردم به دنبال گزارش روزانه فرمانروایان نیستند! آنان دگرگونی و بهروزی زندگی خویش را خواستارند!!
تاریخ مردان پر مدعای کم کار بسیار داشته است و مردان اهل کار که سبب دگرگونی شده اند بسیار اندک .

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 آذر 1392برچسب:, توسط valeh |

موضوع عکس: غلامرضا تختی روبروی شاه ایستاده. سران کشوری و لشکری و امرای ارتش هم دور تا دور ایستاده اند. تختی در مقابل دیدگاه شاه، بازوبند پهلوانی کشتی ایران را کسب کرده. او حالا باید سرش را خم کند تا شاه، مدال را دور گردنش بیاندازد. اما نمی کند! شاه هم به روی خودش نمی آورد و دست هایش را بالاتر می برد و مدال را تقدیم می کند به مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 آذر 1392برچسب:, توسط valeh |
 

James Outram

نهم دسامبر سال 1856 نيروهاي تفنگدار انگليسي پاي به بندر بوشهر گذاردند. ورود آنان به بوشهر پس از گلوله باران شدن اين بندر قديمي ايران توسط ناوگان اعزامي انگلستان صورت گرفته بود. بوشهر روزها گلوله باران مي شد. با وجود پياده شدن تفنگداران انگليسي در ساحل بوشهر، مقاومت مردم معمولي در كوچه ها و خانه ها ادامه داشت. دولت انگلستان اول نوامبر (39 روز پيش از آن) به دولت ايران اعلان جنگ داده بود. اين اعلان جنگ درپي بي اعتنايي تهران به اخطارهاي انگلستان كه نيروهاي نظامي خود را از هرات و غرب افغانستان خارج سازد صادر شده بود. مقامات تهران به سفارت انگلستان در تهران اشاره كرده بودند كه نبايد انتظار داشت كه اصلي ترين منطقه وطن را ترك گويند. دولت انگلستان جرات لشكركشي به هرات از راه زمين و جنگ با ايران در آن منطقه را نداشت. جنگ انگلستان با ايران بر سر هرات تا چهارم آوريل سال 1857 (به مدت 17 ماه) ادامه داشت و طبق قرارداد پاريس به پايان رسيد. اين قرارداد دست ايران را براي لشكركشي به منطقه هرات (اگر از اين ناحيت احساس خطر كند) بازگذارده است.
    فرمانده ناوگان اعزامي انگلستان به بوشهر، با توجه به مقاومت مردم محل و اطلاع از سنگربندي آنان در تنگستان و مناطق كوهستاني، از لندن تقاضاي اعزام نيروي زميني كرد كه ژنرال «جيمز اوت رام James Outram» مستقر درهند با چند واحد سوار و پياده به بوشهر اعزام شد. واحدهاي ژنرال اوت رام در خوشاب و گردنه هاي فارس از مردم محلي با اين كه دولت مركزي نيروي كمكي نفرستاده بود آسيب فراوان ديدند و به بوشهر بازگشتند. ژنرال اوت رام كه در عين حال يك اميرزاده انگليسي بود تصميم گرفت كه به جاي فارس، نيروهاي خود را به خارك و خرمشهر بفرستد و از كوههاي ايران دوري گزيند. نيروهاي او به فرماندهي سرتيپ هيولاك خرمشهر و اهواز را كه كوه و كمر نداشتند تصرف كردند و دولت تهران مجبور به سازش شد. درهمان زمان هندي ها در وطن خود برضد انگليسي ها دست به شورش مسلحانه زده بودند و دولت انگلستان براي سركوب كردن شورش، به نيروهاي اعزامي به ايران نياز داشت ولي بي اطلاعي تهران از آن شورش و يا دست كم گرفتن آن بود كه با سازش موافقت كرد. با اين سازش، ايرانيان و هندي ها هر دو زيان فراوان ديدند. اگر ايران براي مدتي ديگر مقاومت كرده بود هندي ها انگليسي ها از وطن بيرون مي كردند و در ايران نيز شكست مي خوردند. يك نقاش انگليسي تصوير يكطرفه زير را از صحنه جنگ خوشاب ترسيم كرده است كه تنها سواره نظام انگليسي را در حال حمله به ايرانيان نشان مي دهد!!.
    بوشهر امروز كه نادرشاه افشار در سال 1736 آن را پايگاه ناوگان ده هزارنفري ايران اعلام كرد و به نادريه تغيير نام داد تا از آنجا استعمارگران اروپايي را از آسيا و شرق آفريقا بيرون اندازد در هشت كيلومتري شمال بوشهر باستاني قرار گرفته است كه آثار آن باقي است. بوشهر باستان «ليان» نام داشت كه مورخان يوناني قرون قديم، در تاليفات خود آن را «مزامبريا Mezambria» نوشته و درباره موقع دريايي آن قلمفرسايي كرده اند. پرتغالي ها در سال 1506 وارد بوشهر شده بودند كه شاه عباس بيرونشان كرد. كريم خان زند در سال 1763 بوشهر را مركز تجارت خارجي ايران اعلام داشت و در آنجا به خارجيان اجازه بازكردن مركز تجاري داد كه دكتر مصدق در زمان حكومت خود اقدام كريم خان را مورد توجه قرارداد و بوشهر را بندر آزاد ايران اعلام داشت. شهرت امروز بوشهر كه مركز استاني به همين نام است عمدتا به خاطر تاسيسات برق اتمي آن است.
   

 

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 13 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.